• Fotografiet är taget i juli 1952 i samband med skolundervisning i det romska lägret i Ekeby, ca 4 km väster om Eskilstuna. Lärarinnan som vanligtvis undervisade i Göteborg, var denna sommar där på uppdrag av Stiftelsen svensk zigenarmission för att lära barnen i lägret att läsa och skriva mellan 15 juli till 15 augusti. I en lärarrapport från september samma år har lärarinnan beskrivit sitt första möte med lägret i Ekeby med följande målande beskrivning: "Redan när jag den 15 juli kom till lägret stod skoltältet färdigt placerat mellan två bostadsvagnar. Sex stycken av Eskilstuna stad kasserade skolbänkar fyllde upp skolrummet. På ena kortsidan var en likadan av Eskilstuna stad kasserad liten svart tavla uppspikad." Lärarinnan berättar i rapporten om undervisningen: "På de små skolbänkarna satt elever av olika åldrar som besökte skolan varje dag. De barn som tillhörde skolpliktig ålder var sex till antalet och alla flickor. Fyra av dem hade inga kunskaper i läsning och skrivning." Även lägrets yngre barn besökte skoltältet då och då. Ofta inleddes dagen med att torka av bänkarna som blivit blöta av nattens regn. Tältduken var inte av en sådan kvalitet att det höll skyfall ute. Efter en månads undervisning kunde lärarinnan konstatera att de flesta av eleverna kunde läsa enkel läsebokstext och började lära sig att räkna.
Undervisningen störs ibland av oväntade händelser. Den 9 augusti fick lägrets medlemmar besked från Drätselkammaren i Eskilstuna om att deras kontrakt löpt ut och att de måste flytta innan skolan är över. Efter en annan polismästares bedömning blev flytten uppskjuten.
Lärarinnan sammanfattar sina upplevelser i Ekeby så här: "Från första stund möttes jag av lägrets alla invånare med den största vänlighet. Föräldrarna var alltid ivriga då det gällde att sända sina barn till skolbänken. Vilka fördomar låter vi inte frodas omkring en minoritet, bara därför att den är olik oss".
    Photo: Rannegårdh, Lars-Eric / Romska Kulturcentret i Malmö

Fotografiet är taget i juli 1952 i samband med skolundervisning i det romska lägret i Ekeby, ca 4 km väster om Eskilstuna. Lärarinnan som vanligtvis undervisade i Göteborg, var den...