• Romsk kvinna virkar på Kiviks marknad 1947. Kivik hade en av de större marknaderna i landet och var en naturlig mötesplats för romer och resande som sålde hästar, hantverk bilar, spådde samt underhöll med musik och dans. Romerna sålde även kopparkärl och dukar. I samband med marknaderna genomfördes förlovningar, bröllop och tvister och konflikter löstes. Flickan på bilden virkar minnessaker till försäljning.
    Photo: Romska Kulturcentret i Malmö

Romsk kvinna virkar på Kiviks marknad 1947. Kivik hade en av de större marknaderna i landet och var en naturlig mötesplats för romer och resande som sålde hästar, hantverk bilar, s...