• Axel Ebbe, detaljbild på skulpturen ”En fyrbåk” eller ” Fyrbåk för människorna” kring år 1925. Skulpturen var tänkt att bli 110 meter hög och placerad på en klippa i havet. Var och en av de 175 figurerna skulle få en höjd av 4 meter. Axel Ebbe skickade in sitt förslag med fotografier och text över den färdiga modellen av det storslagna monumentet över Amerikas upptäckande och åminnelse av Christofer Columbus. Men förslaget antogs aldrig.
Kring en cylinderformig pelare slingrar sig en tvehövdad orm. Axel Ebbe skriver: ”På en klippa i havet vill jag resa den. Högt mot himmelen och runt dess väggar hugga in en saga om människorna och den gamle ormen, egoismens symbol. Med guldet – penningen glimmande i ryggskölden har han slungat sina ringlar kring deras byggnad. Han håller samman blocken och kröner kapitälen...”

På skulpturens nedersta avsats ser man samhällets lägsta skikt som kämpar för tillvaron. Därefter visas människornas arbete och symboliserar den ömsesidiga hjälpen, där figurerna tillsammans och hand i hand strävar uppåt. Allra högst upp finns en mansfigur som bekämpar ormen.
    Photo: Trelleborgs museum

Axel Ebbe, detaljbild på skulpturen ”En fyrbåk” eller ” Fyrbåk för människorna” kring år 1925. Skulpturen var tänkt att bli 110 meter hög och placerad på en klippa i havet. Var och...