History
-
Monte-Carlo-bilisterna avvinkades av massor entusiastiska Sundsvallsbor.
De nio ekipagen startade i dag på middagen.
Beräkna vara i Stockholm 10-11 tiden i kväll.
Vid ½ 12-tiden i natt infann sig den siste deltagaren i den stora stjärntävlingen, monsieur Priquet på Nash, som förlagt sin start i Sundsvall och starten kunde sålunda programenligt gå i dag, med samtliga startande närvarande.
Tusentals intresserade åskådare hade infunnit sig vid den med flaggor för olika representerade nationer smyckade startplatsen å Nytorget. Evenemanget bar en prägel av glans och festivitas, med källarmästare O. Knaust som arrangör och samtidigt smidigt fungerande starter.
Första ekipage, som lämnade startplatsen var m:lle Fréderich på Bugatti. M:lle Fréderich, som hade sina föräldrar med på färden, har hunnit göra sig synnerligen populär i Sundsvall och det var mycket livliga bifallsyttringar som hälsade den lilla söta damens start. Hon såg också tvärsäker ut vid ratten som en gammal van stjärnåkare torts att hon härmed gör sin debut på de internationella tävlingsbanorna. Monsieur Goemans och hans oskiljaktige följeslagare på tävlingsbanan, de Almeida, startade sin Voisin minuten efter m:lle Fréderich. Härefter kommo doktor Jamot på Renault och mrs. Victor Bruce på Hillman. Mrs Bruce, som 1926 belade första plats i hela tävlingen och 1927 tog Ladies Cup, har gått in för årets tävling, fast besluten att även nu placera sig bland de främsta. I England hoppas man livligt att mrs Bruce skall vinna. En av dem som hålla starkast på hennes seger är världsrekordhållaren, major Segrave.
Mrs Bruce uttryckte före sin avresa sin synnerliga tillfredsställelse med Sundsvall och i synnerhet källarmästare Knaust, som på ett charmant sätt omhändertagit Monte Carlo-resenärerna under deras vistelse i vår stad. Mrs Bruce meddelar oss att hon nästa år återkommer till Sundsvall, men förmodligen då startar i rallyt från Östersund. Steegh på Graham Paige startade omedelbart före m:me Schell på Talbot, vilken senare förra året tog Ladies Cup. M:me Schell var, enligt vad hon tillkännagav för oss, synnerligen glad över att hon valt Sundsvall som startplats. M:me Schell, som är van tävlingsförare, var inför den krävande färden inte det minsta nervös. Hon hoppades att i år åtminstone nå upp till sitt fjolårsresultat – om inte ännu bättre, tillade hon leende. Mrs Bruce och hon komma tydligen att konkurrera på skarpen!
Efter m:me Schell startade så monsieur Priquet med sin Nash. M. Priquet hade en Sundsvallsrepresentant med på färden, vilken för oss uttryckte sin glädje att få deltaga i den intressanta tävlingen.
Von Mendelsohn på Astro-Daimler med sitt sällskap startade i öppen vagn. Det såg trots blidvintern onekligen lite kallt ut. En vänlig själ bland publiken erbjöd en av passagerarna i ekipaget att få utbyta den tunna baskermössa, denne hade på, mot hans ägandes pälsmössa, men anbudet mottogs icke. Friska Monte Carlo-farare, de där gossarna, tydligen!
En timme efter de övriga startade holländaren A. C. Kroes sitt Steyerekipage. Det rådde åtskillig förvåning bland åskådarna och även bland de närmast initierade, varför hr Kroes valde en så sen starttid. Hr Kroes upplyste emellertid en av Sundsvallspostens medarbetare, att han valt denna starttid, emedan han, språkkunnig som här är, helt behärskade svenska bl.a. och förtrogen med de svenska vägarna, anser sig kunna hålla idealtiden utmärkt genom att ha en timme tillgodo i starttid på de övriga konkurrenterna. Stockholm exempelvis bör han kunna hinna igenom på hälften av de övrigas tid. Med den poängberäkning, som gäller för tävlingen, är det av största intresse för hr Kroes, att ha den där timmen tillgodo på övriga medtävlande.
- - -
Gnarp, som ju på hitresan beredde bilisterna åtskilliga missöden, har nu av samtliga ekipage passerats lyckligt och väl. Klockan 1.15 passerade m:lle Fréderich och därefter passerade övriga ekipage i tur och ordning.
Kring tävlingen.
M.lle Fréderich hade 13 som startnummer, men såg glad ut för det. Hennes pappa – innehavare av 109 bilrekord – satt ju vid hennes sida, så om sladdningarna i Årskogsbackarna av den lilla läckra Bugatti-vagnen skulle bliva för svåra – märkvärdigt nog saknade nämligen ekipaget snökedjor – kunde han snart nog ingripa. Tävlingens grannaste vagn var onekligen m:me Schells Talbot-sportkubé. Olypiabadaren Georg Werner, som i likhet med borgmästare Groth prydde upp startplatsen med sin närvaro, tyckte också att det var ”ett asflott kalasåk”. Mrs Bruces Hillman-vagn bar inga yttre bevis på sin riskabla sammanstötning med Hälsinglands skogar och stenkummel. Tack vare Johannesson & C:os arbetsflit och skicklighet var den käcka engelskans ekipage upputsat och vältrimmat, som då hon för några veckor sedan tog avsked från världsrekordhållaren Segrave i London. Hennes ”Spurt från Lappland” avhurrades kraftigt av den mångtusenhövdade publiken, som dock gick miste om den utlovade sensationen att få se ”The Honourable Mrs Victor Bruce” i den särskilt för resan inköpta – eskimåpälsen. Den hade hon tydligen lämnat kvar på Knaust, dit hon säkerligen är att vänta en gång till i år. Mr Goemans Voisin-sportkupé har kostat 150.000 francs i inköp och ansåg vara det dyraste ekipaget bland de nio startande i Sundsvall.
Samtliga tävlande med undantag av von Mendelsohn körde kupévagnar. Och utrymmet föreföll vara utnyttjat så mycket som möjligt, mest dock hos M. Prisquet, där sundsvallsresenären hr Y. Alström ingick som femte man i Nash-sexans besättning.
M. Jamots Renault-kupé föreföll inte att ha varit inköpt som i går, men enligt vad Bil-Olle försäkrar, så är det ju ett märke som håller åtskilliga år innan det behöver bliva tal om nedskrotning. En buckla på högra stänkskärmen på Jamots vagn tycktes skvallra om olyckshändelsen i Kvidinge. M. Steegh lät sin fru sitta vid ratten vid avfärden från Nytorget. Hon var f.ö. så tävlingsmässigt ekiperad i byxor och en ”lapptröja” att vi nästan misstänka att hon nog fick köra längre än till Njurunda innan förarebyte ägde rum.
Källarmästare O. Knaust som vid starten hade flitig användning för sina kunskaper i fyra språk trodde att Kroes skulle utgå som slutlig segrare i tävlingen, men det sade han givetvis inte när mrs Bruce var i närheten.
- - -
Stockholm 25. (TT.)
De Monte Carlo-bilister, som på lördagsmiddagen startade från Sundsvall, väntas, enligt vad som meddelats från KAK, till Stockholm vid 10- à 11-tiden på kvällen med kontroll vid KAK. Från Stockholm starta två bilister, greve van Heiden på Talbot och Angeloglou på Citroen. Greve van Heiden har uppgivit, att han ämnar starta kl. 11.20 på lördagskvällen. Angeloglon har icke uppgivit någon tid, men det troliga är att även han inväntar de övriga bilisterna. Start från Stockholm får emellertid ske mellan kl. 6.37 lördag eftermiddag och kl. 5 söndag morgon.
(Källa: Sundsvalls-Posten 1930-01-25)
Fotografering: 1930
- FotografWidell, Sven (1890 - 1959)säker
- ProfessionFotograf
- GenderMan
- DigitaltMuseumSearch in «Widell, Sven»
Classification
-
- Fordon (Outline)OU 493
License information
Metadata
- IdentifierSuM-foto028342
- Part of collectionFotosamlingen
- Owner of collectionSundsvalls museum
- InstitutionSundsvalls museum
- Date publishedJanuary 18, 2018
- Date updatedNovember 27, 2023
- DIMU-CODE021017416087
- UUIDf1032e84-49d8-431c-ac84-7bb9c7d584a8
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».