• Enligt uppgift: "Lektionssal i bottenplan, tidigare kallat för "trålrummet". I rummet fanns fram på 1930-talet hål i golvet för ostronbassänger i källarplan. Under 1930-talet sattes hålen i golven igen. Som "trålrummet" användes rummet för förvaring av trålar, som tillhörde forskningsfartygens utrustning. De väggfasta skåp som syns längst ner i rummet har förmodligen funnits sedan 1930-talet. Mellan ca 1960-1965 gjorde rummet om till lektionssal, mattor lades in, och skåp (längs vänstra väggen) och svart tavlor längs väggarna sattes upp".
    Photo: Jansson, Claes / Bohusläns museum (Upphovsrätt)

Enligt uppgift: "Lektionssal i bottenplan, tidigare kallat för "trålrummet". I rummet fanns fram på 1930-talet hål i golvet för ostronbassänger i källarplan. Under 1930-talet satte...