• 1932 års konfirmander på träff i Ölmstad. En grupp kvinnor och män stående på gräsmattan utanför bogårdsmuren. Kvinnan till vänster i ljus kappa heter Forsberg och kvinnan i folkdräkt är Ingrid Jardefors, intill henne kyrkoherde Ernst Sandgren. Till vänster om honom står hans hustru Signhild Sandgren.
    Photo: Heldebrandt, Percy / Grenna Museum– Andréexpeditionen Polarcenter (Upphovsrätt)

1932 års konfirmander på träff i Ölmstad. En grupp kvinnor och män stående på gräsmattan utanför bogårdsmuren. Kvinnan till vänster i ljus kappa heter Forsberg och kvinnan i folkdr...

• Kortet är taget 1962 och det var 1932 års konfirmander i Ölmstad.

Konfirmationsprästen är förre kyrkoherden i Ölmstad Ernst Sandgren. Han var kyrkoherde i Ölmstad t o m 1942, då han fick tjänst i Stenbrohult. Han var initiativtagare till att Ölmstad Hembygdsförening bildades 1940.Han var hembygdsforskare och var delförfattare i en bok om Vistabygden. Han avled 1965.

Till vänster om honom står frun Signhild. Hon fungerade som distriktssköterska och höll kurser i sjukvård. Innan giftermålet var hon diakonissa. Hon avled 1988.

Deras son författaren Gunnar Sandgren flyttade tillbaka till Ölmstad och ägnade sig bl a åt hembygdsforskning. Även Gunnars son Sven har forskat om skrivit om Ölmstads historia.