• Marknad på Gränna torg. Borsthandlare Olle "Borsta-Olle" Bunnstrand säljer borstar av olika slag till kostymklädda herrar med slips och hatt. Till vänster står Erik Karlsson med borste i famnen och Axel Ahlin handlar en borste.
    Photo: Heldebrandt, Percy / Grenna Museum– Andréexpeditionen Polarcenter (Upphovsrätt)

Marknad på Gränna torg. Borsthandlare Olle "Borsta-Olle" Bunnstrand säljer borstar av olika slag till kostymklädda herrar med slips och hatt. Till vänster står Erik Karlsson med bo...

1 comment

• "Borsta-Olle" kallades han mest. Han åkte till bönderna och köpte tagel och sålde samtidigt en mängd olika borstar(blindarbeten) till dem. Hans fordon var en överlastad moped med många produkter. Han hade nedsatt syn och bodde tidvis på "Blindhemmet" i Bunn. Han trivdes bra där och tog sig därför namnet Bunnstrand. Han levde 1913-1978.

Mannen längst till vänster är Erik Karlsson i Persson och han var foderförsäljare och lantbrukare. Han levde 1901-1989.

Axel Ahlin var lantbrukare i Reaby och levde 1898-1986