Vy över Tinnerbäcksbadet i Linköping 1938. Det är badets första sommar, tillkommet efter lång diskussion med starka inslag av kritik kring de uttjänta och ohygieniska kallbadhusen ...
Vy över Tinnerbäcksbadet i Linköping 1938. Det är badets första sommar, tillkommet efter lång diskussion med starka inslag av kritik kring de uttjänta och ohygieniska kallbadhusen i Stångån. Anläggningens slutliga utformning skapades av stadsarkitekten Sten Westholm. Den tidstypiska entré-, omklädnads- och restaurangbyggnaden är i stort ännu orörd sedan den uppfördes. Den drivande politiska kraften bakom badet var köpmannen Axel Brunsjö. I vissa kretsar kallades badet för Brunsjön, efter köpmannens stora engagemang för badet. Badet fick sitt namn efter Tinnerbäcken som före anläggningens tillkomst runnit genom området.
Subject
Vy över Tinnerbäcksbadet i Linköping 1938. Det är badets första sommar, tillkommet efter lång diskussion med starka inslag av kritik kring de uttjänta och ohygieniska kallbadhusen i Stångån. Anläggningens slutliga utformning skapades av stadsarkitekten Sten Westholm. Den tidstypiska entré-, omklädnads- och restaurangbyggnaden är i stort ännu orörd sedan den uppfördes. Den drivande politiska kraften bakom badet var köpmannen Axel Brunsjö. I vissa kretsar kallades badet för Brunsjön, efter köpmannens stora engagemang för badet. Badet fick sitt namn efter Tinnerbäcken som före anläggningens tillkomst runnit genom området.
Title
Tinnerbäcksbadet 1938
Beskrivande/ÖM:s titel
Karl Johan Stenhardt (1894-1983) genomgick fotografutbildning hos Erik Österberg i Tranås och lät sig därefter att vidareutbilda sig hos Ferdinand Flodin i Stockholm. År 1916 anställdes han som föreståndare för Josef Rödings ateljé i det så kallade Centralpalatset i Linköping. Efter ett antal år blev han av Röding erbjuden att köpa rörelsen och i april månad 1923 inregistrerade Stenhardt sitt egna fotoföretag. Parallellt med ateljén i Centralpalatset drev han en tid fotobutiken Fotocentrum på Storgatan 40. Karl Johan Stenhardts bas utgjordes av porträttfotografering, men han hade även en produktion inom reklam och dokumentation. År 1970 gick han i självvald pension och 1980 överlämnade han sin fotografiska kvarlåtenskap till Östergötlands museum. Samlingen består av omkring 10 000 enskilda negativ.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».