• Butiksbiträdet M. Martinsson bakom disken på Domus parfym. På och i disken står produkter för hud- och nagelvård. Bakom disken ligger en skyltdocka. I speglarna bakom disken speglas taket och lysrörsbelysningen.
    Photo: Granath, Sten / Bohusläns museum (Upphovsrätt)

Butiksbiträdet M. Martinsson bakom disken på Domus parfym. På och i disken står produkter för hud- och nagelvård. Bakom disken ligger en skyltdocka. I speglarna bakom disken spegla...

3 comments

• Intressant! Jag jämför och tror att hon är med även på en personalfestbild från senvintern 1970, där dock göteborgskor dominerar. Där är, bland andra, avdelningschef Raina Sundström och expediterna Anna-Lisa Parmsjö, Marita Borg, Ulla de Paulis och Anita Hansson från Domus Parfym Avenyn, Göteborg, vid festbordet.
  • Sammanhållningen mellan Domus-varuhus, Konsumbutiker och över huvud taget inom det Kooperativa i Göteborgs och Bohus län tog sig många trevliga uttryck, inte enbart i kontakter Göteborg-Uddevalla. Konsums sommarkoloni för anställdas barn startade i Rönnäng 1927 och jag har sett små smalfilmer därifrån. Troligen från slutet av 60-talet, av bad- och gymnastikdräkter att göra. Där fanns 55-70 barn per sommar. Föreningen för Barnbespisning och Skollovskolonier organiserade och hade valt ut vilka barn som mest syntes behöva den friska omväxlingen bättre än stadsmiljö på lovet. Ofta var det barn till ensamstående, exempelvis till en kallskänka i Domus delikatessavdelning eller städerskan av en Konsum-butik.
  • Ja, mycket inom KF var trevligt och positivt, men chefernas ord om "en enda stor familj" var väl en smula romantiserad. Parfymtjejerna från Domus i Göteborg trivdes på sammankomster med anställda från kafferosteriet Cirkelkaffe men var en smula reserverade, om än artigt, mot tjejer från Stenungsund. Och från Domus Uddevalla var man gärna på fest hos medsystrar i Strömstad, en gång på Gamla Stadshotellet där men annars på mer tidsenliga ställen med bättre dansmöjligheter. Och förresten, när parfymgöteborgskan Marita en gång på 60-talet valdes till Miss Festival i Kungälvsparken, gav hon nattlogi åt Marianne från Strömstad som kommit på andra plats.