• Ur en tältöppning kikar några barn fram mot kameran. Marken bakom tältet täcks av snö. Texten som finns bevarad till bilden uppger att en ny stadsel för 9000 invånare ska byggas här nästkommande år, 1954. Tältet är enligt texten uppslaget bortom Mälarhöjdens idrottsplats, i triangeln mellan gamla och nya Södertäljevägen. Mitt i skogen ska ett butikstorg byggas, dit linje 17 ska gå när den blir T-bana. Någon information om vad som ska hända med den romska familjen finns inte. Till följd av kraftigt utbredd diskriminering var det svårt för romer att bli bofasta. År 1952 hade de svenska romerna erkänts som medborgare, men inte förrän år 1954 konstaterade en statlig utredning att fast bostad var nödvändigt. Efter att även Stockholm stad genomfört en utredning (1955-57) upprättades två lägerplatser vid Flaten, samt en försöksverksamhet med provisoriska bostäder i Hammarbytäppan. Tanken var att romerna skulle bo här tills dess att bostadsfrågan löstes. De två lägerplatserna vid Skarpnäck låg med omkring 2 kilometers mellanrum. De kom att benämnas Ekstubben respektive Skarpnäckslägret. Skarpnäckslägret stod färdigt för inflytt i oktober 1959 och Ekstubben stod färdig för inflyttning 15 mars 1960. Lägren skulle finnas under en övergångsperiod innan fasta bostäder ordnats, men i realiteten drog bostadsfrågan ut på tiden och lägren blev kvar i fem år.
    Photo: Falk, Tore / Romska Kulturcentret i Malmö

Ur en tältöppning kikar några barn fram mot kameran. Marken bakom tältet täcks av snö. Texten som finns bevarad till bilden uppger att en ny stadsel för 9000 invånare ska byggas hä...