• Framför en bostadsvagn poserar ett barn framför kameran. Bilden är tagen i Lilla Sköndal, som brukar beskrivas som det första av de uppsamlingsläger som Stockholms Stad iordningsställde i mitten av 1900-talet. Enligt tidskriften Zigenaren grundades lägret av Stockholms kommun år 1943 och kom senare att flytta till Tantolunden. Lägret i Lilla Sköndal låg vid en bergsknalle vid Skogskyrkogårdens södra del och år 1944 bodde här ett trettiotal personer. De boende i lägret fick hämta vatten hos några boende i närheten. I lägret arrangerades den första skolundervisningen för romer. Efter att flera gånger ha sökt medel för undervisning beviljades år 1943 Johan Dimitri Taikon 1500 kronor för att starta en ”försöksskola”.
    Photo: Romska Kulturcentret i Malmö

Framför en bostadsvagn poserar ett barn framför kameran. Bilden är tagen i Lilla Sköndal, som brukar beskrivas som det första av de uppsamlingsläger som Stockholms Stad iordningsst...