Historik: Provtur 1911 i Åtvidabergsbilen. En första serie om 35 vagnar planerades med 2
eller 4-cylindriga motorer. Tillverkningen
påbörjades under år 1910 i vagnfabrikens regi, ...
Historik: Provtur 1911 i Åtvidabergsbilen. En första serie om 35 vagnar planerades med 2
eller 4-cylindriga motorer. Tillverkningen
påbörjades under år 1910 i vagnfabrikens regi,
men upphörde redan året därpå. Då hade 12
vagnar blivit körklara. Träkarossen i ask och
björk byggdes i Åtvidaberg. De höga, men
mycket smala hjulen, som levererades av
Åtvidabergs Hjulfabrik, var klädda med tunna
ringar av massivt gummi. Bilen framfördes
genom en styrspak. Växellåda saknades, men
genom att den under vagnskorgen hängande
motorn kunde förskjutas något, så reglerades
spänningen i de friktionskedjor som överförde drivkraften. När motorn uppnådde ca 1500 varv
kunde bilen på bra underlag komma upp i en hastighet om 45 km/timme.