Tomteboda. Statens Järnvägar, SJ. Lokstallarna och blindinstitutet.
Komplettering: Jonny Hallgren.
I det nedre vänstra hörnet ser man ellok litt statens Järnvägar, SJ Uc 275 med sin batteritender.
Detta lok levererades till SJ i december 1932. L ...
Komplettering: Jonny Hallgren.
I det nedre vänstra hörnet ser man ellok litt statens Järnvägar, SJ Uc 275 med sin batteritender.
Detta lok levererades till SJ i december 1932. Loket var från början avsett att användas i växlingen i Stadsgården. Batteritendern slopades i december 1956.
de ä'ldre reparatörerna på lokverkstaden i Hagalund berättade om Uc och dess tender, -- det var ju hur många battericeller som helst som skulle kontrolleras, och när man trodde sig vara klar, så öppnade dom den andra huven och där fanns lika många celler till att kontrollera.
I Hagalund så fanns det (ända tills batteriloken försvann runt 1980) kvar utrustning för kontroll av elektrolytnivån i batterierna. Det var som en vattenslang med ett
pistolmunstycke och därtill en elektrisk krets som gick till en ringklocka som började ringa när nivån i cellen tillräcklig.
Normalt var man två som kontrollerade batterierna, så det kunde bli ett intensivt ringande när man fått upp tekniken och farten.
Observera att västar stambanan är elektrifierad sedan sju år och endast två spår på denna bangård har kontaktledning. Längst bort mot Karlberg syns kontaktledningsbryggor.
Till vänster ligger norra stambanan vilken har kontaktledning till Hagalund sedan maj 1926. 1934 elektrifierades linjen till Uppsala.
1 comment
Observera att västar stambanan är elektrifierad sedan sju år och endast två spår på denna bangård har kontaktledning. Längst bort mot Karlberg syns kontaktledningsbryggor.
Till vänster ligger norra stambanan vilken har kontaktledning till Hagalund sedan maj 1926. 1934 elektrifierades linjen till Uppsala.
Thomas Tell, May 23, 2019