Ångkran Statens Järnvägar, SJ A1 "Nässjö" och SJ A2 "Ånge" bärgar ellok SJ Dk 539 vid olyckshändelsen i Tomteboda 1950.
Text på omslag: "Situationen sedd från annat håll".
Text på medföljande dokument: "Följande bilder är tagna vid röjningsarbetet efter olyckshändelse vid Tomteboda 20.12.1950. Hä ...
Text på omslag: "Situationen sedd från annat håll".
Text på medföljande dokument: "Följande bilder är tagna vid röjningsarbetet efter olyckshändelse vid Tomteboda 20.12.1950. Händelseförloppet i korthet:
Då tåg 29 T ankom till huvudsignal 203 ha vid Tmö visade denna stopp med växel 202 a i plusläge mot säkerhetsspåret. Av hittills outredd anledning kunde tåget ej stoppas framför signal 203 ha utan fortsatte in på säkerhetsspåret, varvid D-loket rullade ut över den sandhög, som bildar slutet av spåret och störtade ned på förbindelsespåret mellan Stockholm Norra och Tomteboda. Loket och efterföljande F5 ställde sig vinkelrätt mot loket mitt i sluttningen, och de närmaste 2 vagnarna spårade ur men kvarblevo på det övre spårplanet, medan resten av tågets vagnar kvarstod på spår. Lokföraren som blev lindrigt skadad fördes till sjukhus.
Loket restes därefter genom grepp över loktaket och undersidan, varvid det fick falla ned med hjulen på fjädrande pallningar. Kranar lyfte sedan loket åt sidan medelst 25-tonskrokar under buffertbalkarna och efter reparation av spåret återsattes loket på detta. Dessa arbetsmoment blev tyvärr ej fotograferade".