Statens Järnvägar, SJ T 586 har kört ner i vändskivan vid Göteborgs lokstation.
Text på framsida: "vändskifvan med spår.".
Text på omslag: "Olyckan T-lok går ned sig i vändskiva lokstation Göteborg sept 1902".
Historik: Loket i bild är SJ T 586 som tillv ...
Text på framsida: "vändskifvan med spår.".
Text på omslag: "Olyckan T-lok går ned sig i vändskiva lokstation Göteborg sept 1902".
Historik: Loket i bild är SJ T 586 som tillverkades 1899 i USA av Richmond Locomotive Works, Virginia med tillverkningsnummer 2835. Loket blev omlittererat 1905 till SJ Ta 586 vilket den sedan behöll fram till 1932 då loket blev sloppat och till slut skrottat 1933 i Malmö.
Källa: svenska-lok.se - 2016-12-02.
Text på medföljande dokument: "Avskrift.", "Göteborg den 27 november 1936. Järnvägsmuseum ink. d. 28/11 1936 D.nr M 2157/36", "Till järnvägsmuseet, Vasagatan 3, Stockholm. Underteckand översänder härmed tvenne fotografier, tagna september månad 1902 vid dåvarande lokstationen vid Skansen Lejonet i Göteborg. Som synes är det ett lokomotiv, som gått ned i vändskivan. Lokomotivet var ett av de beställda lokomotiven från Amerika. Tillverkare: Richmond Locomotive and Machine Works. Det erhöll vid S.J. nummer 586. Orsaken till missödet var att en extra eldare, på egete beväg, trots givna order, för att bättre kunna komma åt at smörja lokomotivet, ensam kört ut detta från lokstallet. Då lokomotivet sedan stått stilla ungeför en fem minuter utanför stallet, tog det plötsligt ett hopp framåt, med påföljd, att det gik ned i vändskivan, som låg till ett annat spår. Genom missödet blev flera stallar blockerade, och i dem stånde lokomotiv kunde ej komma ut. Anledningen till det skedda tordes vara, att en mängd överhettningsånga var kvar i överhettningscylindrarna, som redan påverkat maskineriet. Arbete med upptagningen påbörjades vid femtiden på eftermiddagen, men först på morgonen därpå var lokomotivet åter upe på spår. På kort nr 1 synes alla tre hjulparen gått i vändskivan. Den på kort nr 2 stådende mannen vid lokomotivet, är framlidne överdirektören Wirgin, på den tiden verkmästare vid vagnverkstaden härstädes. Han ledde arbetet med upptagningen av lokomotivet. På kort nr 1 synes han i samspråk med en dåvarande underingenjör Block å dåvarande maskinindirektörsexpeditionen. Den på kort nr 2 till vänster stående, var nu för några månader sedan avliden verkmästare Strutz vid lokstationsreparationsverkstaden. Undertecknad, some anställdes å dåvarande maskindirektörsexpeditionen år 1901, var även i tillfälle att på ort och ställe se ovan relaterade missöde. Högaktningsfullt Sigwald Wig Konstorist Distriktskansliet, Göteborg.".
1 comment
Thomas Tell, August 12, 2019