Statens Järnvägar, SJ Cc 405.
Olycksområde efter urspårning på linjen mellan Älmhult och Killeberg med personal, vagnar och lok i bild.
Text på baksida: "Loshult på linjen Älmhult - Killeberg".
Text på omslag: "Älmhult Loshultolyckan. 1903.".
Text på medföljande dokument: "Oa [svårtolkad text]", "Dessa fotogr ...
Text på baksida: "Loshult på linjen Älmhult - Killeberg".
Text på omslag: "Älmhult Loshultolyckan. 1903.".
Text på medföljande dokument: "Oa [svårtolkad text]", "Dessa fotografier äro tagna från tågs nr.197 urspåring den 5 mars 1903 6km. söder om Älmhult på grund av rälsbrott. Tåget drogs av 2 lokomotiv, nr. 549 litt. Kd, som gick först, och nr. 405 litt. Cc. först urspårade lok. nr. 405 och vräktes omkull på högra sidan och därefter vagnarna åt vänster, av vilka en del blevo liggande nedanför banvallen. Det förstgående lokomotivet drogs även av spåret och blev stående ett par tum till höger. Detta var tydligen redan bortfört, då fotografierna togos. Eldaren Löfberg å lok. nr. 405 blev svårt bränd av utströmmande ånga. Han avled natten till den 6 mars på Växjö lasarett. personerna å fotografiet nr. 1 äro från vänster: dåv. baningenjören löjtnant I. Petersson, distriktschefen major Lemke bandirektören major Nathorst och dåv. t.f. baningenjören Sjögreen Å fotografiet nr. 2 synas: Sjögreen och Nathorst samt i bakgrunden Petersson och Lemke.".
Historik: Tågolyckan 1903-03-05 I Loshult uppstod när ett tåg spårade ur på grund av rälsbrott. Tåget bestod av diverse vagnar samt ånglok SJ Kd2 549 och SJ Cc 405. SJ Kd2 549 var tillverkat 1899 av AB Motala Verkstad med tillverkningnummer 210 och omlittererades till SJ Kd 549 1902 och blev sålt för skrotning till AB Järnbruksförnödenheter, Stockholm 1929 och blev skrotat av Fagersta Bruk AB. SJ Cc 405 tillverkades av Nydqvist & holm AB - Bofors-Nohab AB i Trollhättan 1892 med tillverkningsnummer 324 och omlittererades 1923 till SJ Cd 405 och blev senare slopat och skrotat 1928 i Örebro.
Källa: Landgren, Kenneth, Olyckshändelser och missöden vid Sveriges Järnvägar Del 2 1900-1917 - 2015, svenska-lok.se - 2016-12-02.