Statens Järnvägar, SJ Oe 74 och SJ Oe 75.
Skadade ellok och boggi efter ras på linjen mellan Narvik och Riksgränsen i närheten av Straumsnes.
Text på framsida: "Lokhalva 74", "Fundament till kontaktledningsstolpe", "Lokhalva 75", "Boggiehjul till lokhalva 75".
Text på omslag: "Fotografier från urspåringen å N.S.B. med ...
Text på framsida: "Lokhalva 74", "Fundament till kontaktledningsstolpe", "Lokhalva 75", "Boggiehjul till lokhalva 75".
Text på omslag: "Fotografier från urspåringen å N.S.B. med Oe-lok n:r 74/75 den 6 aug. 1937".
Text på medföljande dokument: "Reg.-n:r Ebr 9929. Avskrift. Statens Järnvägar 19 Maskininsektionen Maskiningenjören Till Byråchefen vid Elektrotekniska byrån. Med översändande av en del fotografier över det i närheten av Straumsnes urspårade Oe-loket 74/75, tåg 43 den 6 augusti 1937 får maskiningenjören härmed, efter det omkringliggande mark avröjts och besiktning av loket kunna verkställas, översända en P.M. över de skador, som härvid kunnat konstateras. Så vitt härav kunna utrönas synas båda lokhalvorna lämpligen kunna repareras. Reparationsbehovet i dess helhet å lok n:r 75 är dock svårtatt avgöra, enär loket ligger på sidan och underliggande hjul- och ramverskdel är svår att kunna syna tillfyllest. Efter schaktning och sprängning av en del av störe stenblock erhölls lämplig plan för rättvändning och svängning av lok 74. Rättvändningen utfördes på 3 dagar och var klar den 30 dennes. Loket skall nu vridas rätt för ett provisorikst spår, som utlägges för uppdragning å huvudspåret. Uppdragninge på huvudspåret beräknas kunna ske natten mellan den 4 och 5 september. Loket indrages då till Narvik för mindre lyftning i och för tillsyn, att sand ej inkommit i storlagren samt för vändning så att buffertarna vetta mot dragriktningen under därpå följande transport. Lok 74 beräknas upptaget på spår inemo den 20-25 september. Lok 74 föreslås transporterat till Kiruna, så snart ske kan, för uttagning av drivmotorerna, varefter dessa snarast böra sändas verkstad för undersökning, för att, om denna utfaller till fördel, desamma under kommande vinter må utgöra en värde-full reserv. Kiruna den 2 september 1937. Thure Ringquist."
Historik: SJ Oe 74 och 75 tillverakdes av AB Motala Verkstad 1923 med tillverkningsnummer 693 och 694. Loken omlittererades 1939 till SJ Of 74 och 75. Loken slopades 1972 och skrotades samma år i Vislanda.