Tågolycka vid Getå den 1 oktober 1918 där bland annat, Statens Järnvägar, SJ F 1200 rasade nedför slänten efter ett banvallsras.
Text på baksida: "Getå 1918".
Historik: 1918-10-01 rasade banvallen vid Getå då ett jordskred inträffade i området och lösgjorde den ler- och grusvall banvallen var anlagd på. K...
Text på baksida: "Getå 1918".
Historik: 1918-10-01 rasade banvallen vid Getå då ett jordskred inträffade i området och lösgjorde den ler- och grusvall banvallen var anlagd på. Kort därefter anlände ett tåg med loket SJ F 1200 till sträckan och var ej förmögen till att stanna i tid nog att undvika raset. Totalt omkom 42 personer i olyckan, och undersökningarna efteråt av banvallen och området runt omkring blev en viktig milsten inom svensk geoteknik. De som omkom i olyckan blev begravda i en massgrav i Norrköping och det restes även en minnesten över händelsen på plats i Getå. SJ F 1200 blev renoverat efter olyckan och såldes till slut till Danska järnvägen 1937 där den fick littera DSB E 964. Loket blev senare bombat under andra världskriget, men blev renoverat igen och slutligen sålt till svenska järnvägsmuseet 1963 där den blev återställd till originalskick.