Text på baksida: "Arkivbild", "Järnvägsmuseum", "Lindfors-Bosjöns Järnväg. Bild 5-171. På den konkursauktion som blev den yttersta följden av Bosjötågets sammanstötning med den Gyl ...
Text på baksida: "Arkivbild", "Järnvägsmuseum", "Lindfors-Bosjöns Järnväg. Bild 5-171. På den konkursauktion som blev den yttersta följden av Bosjötågets sammanstötning med den Gyllenstolpeska bilen 1927, inköptes banan av Uddeholms aktiebolag. Detta inlämnade i maj 1930 till vederbörande myndigheter ansökan om att få nedlägga den allmänna trafiken Lindfors-Bosjön och få uppriva järnvägen norr om dennas korsning med vägen Sunnemo-Filipstad, en sträcka omfattande 4070 meter av huvudspåret. Ansökan beviljades och person- och styckegodstrafiken upphörde strax efter årsskiftet 1930/31. Påföljande sommar verkställdes rivningen, och bilden togs då man bröt spåret på bron vid Bosjöhammaren. Denna bro över Svartån var Bosjöbanans näst största. Utan särskilt tillstånd från herr Gustav Svensson, Box 349, Lindfors, eller från Gårdsjö Järnväg, Sunne, får denna bild ej på något sätt reproduceras eller spridas i film eller television."
Text på kuvert: "Lindfors - Bosjöns Järnväg", "Historik EJ"