Lindfors Bosjöbanan, LBB lok 1 "Petter". Loket tillverkades 1912.
Bilden tagen vid Bullbo lastplats strax söder om Böckelskog.
Text på baksida: "Lindfors - Bosjöns Järnväg. Bild 5-04". "Dåvarande ägaren Finshyttans bruk, som var broder till brukspatron Albert Bergström, Bosjöbanans skapare, ordnade vid ett ...
Text på baksida: "Lindfors - Bosjöns Järnväg. Bild 5-04". "Dåvarande ägaren Finshyttans bruk, som var broder till brukspatron Albert Bergström, Bosjöbanans skapare, ordnade vid ett av sina Tysklandsbesök omkring 1912 inköpet av den första materielen till Lindfors-Bosjöns Järnväg. Firman Orenstein & Koppel fick leverera ett lokomotiv som givetvis erhöll numret 1 men i dagligt tal kom att kallas "Petter". Loket kom i tjänst samtidigt med att rälsläggningen började hösten 1912. Föraren av arbetståget kunde emellertid, när han första gången eldat upp Petter, inte ta in vatten i pannan. Han sökte hjälp hos B.J.-tågets förare och eldare i Linfors, men ej heller dessa förstod sig på Petters injektorer. Hur episoden avlöpte är ej bekant, men blev ett dåligt omen. Under grusningen av banan, hela år 1913, slets Petter mycket hårt. Loket var första stationerat i ett stall vid Linfors, sedan i Västerud och från järnvägens fullbordande i Bosjön. Anskaffandet av "Lotta" år 1915, i stället för det odugliga 12-tons motorloket, medförde inte att Petter avställdes, eftersom första världskrigets högtrafik krävde ett fördubblat antal tåg-kilometer. När trafiken efter 1918 minskade togs Petter dock snarast ur trafik, eftersom han i ett flertal avseenden var Lotta mucket underlägsen. Eldstaden var så liten, att det ofta var svårt att hålla ångan uppe, men icke desto mindre drog Petter omåttligt med kol. Koppelstångslagren var av mindre lyckad konstruktion med kilar. Dessa kunde ramla ur, vilket bl.a.inträffade en gång i Böckskogen med ett tåg som hade anslutning till en tåglägenhet på B.J.Lokföraren kunde inte hitta kilen och såg sig ingen annan råd än att med en bågfil så fort som möjligt kapa skaftet på en skruvnyckel och slå in det i stället för kilen. Petters hjulflänser hade också en benägenhet att bli rakslitna mycket fort, med följden att loket gick ur spår om en skrav var det minsta ojämn. Fram till 1924 användes Petter därför bara i arbets och extratåg. Men nämnda år måste Lotta sändas till Åmål för storrevision, vilken tog större delen av året i anspråk. Under tiden drog Petter de tåg som gick alla vardagar utom onsdagar och lördagar, då banan disponerades av rälsbussen. Denna bild är tagen just sommaren 1924 då Petter är på väg mot Lindfors med dagens första och enda sydgående tåg. Man står vid Bullbo lastplats (strax söder om Böckelskog), och på tendern sitter tågpersonalen, som består av lokförare Gustav Bengtsson, Bosjön, och bromsare Gustav Svensson, Lindfors. Flickan är en passagerare som skulle till Kristinehamn. Tågsättet befinner sig på huvudspåret. Då Lotta återkom efter storrevisionen avställdes Petter, och Trafik A.-B. Bosjöbanans dåvarande chef, den ekonomiske baningenjör Nyström, kostade inte påhonom annat än ytterst nödtorftiga reparationer. Omkring 1930 drogs Petter med till Lindfors Gård och ställdes på ett gärde bredvid banan. Där berövades han sin skorsten, och efter en kort tid sändes han av ingenjör Nyströms efterträdare, forstemästare Erik Geijer till Nykroppa för skrotning".
About the object
Identifier
JvmKDAF02127
Subject
Lindfors Bosjöbanan, LBB lok 1 "Petter". Loket tillverkades 1912.
Bilden tagen vid Bullbo lastplats strax söder om Böckelskog.