• Bilden föreställer en romsk bröllopsmiddag i Stockholm år 1954. Bland svenska romer har det varit vanligt att religiösa riter såsom bröllop och begravning utförts enligt katolsk sed. Enligt författaren Katarina Taikon har det dock skett utan prästers inblandning. Taikon härleder detta till Olaus Petris bestämmelse från 1500-talet, som förbjöd präster att befatta sig med romer. Taikon beskriver vidare i sin bok ”Zigenare” från 1970, hur traditionerna kring svenskromska bröllop såg ut i mitten av 1900-talet. Taikon berättar att brudparets föräldrar traditionellt gjorde upp om giftermålet utan barnens inblandning. När föräldrarna kommit överens gav brudgummens far ett guldmynt till bruden att hänga om halsen, såsom en förlovningsring. Man betalade även en summa pengar för bruden, som brudparet med tiden fick betala tillbaka. Vid bröllopsfesten fick enligt Taikon varje gäst en tygblomma eller färgglada band att pryda sig med, som minne av festen.
    Photo: Romska Kulturcentret i Malmö

Bilden föreställer en romsk bröllopsmiddag i Stockholm år 1954. Bland svenska romer har det varit vanligt att religiösa riter såsom bröllop och begravning utförts enligt katolsk se...