• Bilden är tagen vid en romsk begravning i Stockholm år 1959. Författaren och människorättskativisten Katarina Taikon beskriver i en av sina böcker hur sederna kring begravningar såg ut bland romer medan man fortfarande bodde i läger. Taikon berättar att det inom den romska kulturen inte anses vara någon skam att gråta och visa känslor, utan sorgen uttrycks i högljudd klagan. När någon dog i ett läger fick ingen av de närmast sörjande arbeta, laga mat eller tvätta kläder. Man fick inte sova på tre dagar, utan skulle vara vaken och tala om den döde. Därpå följde begravningen. Före jordfästningen lyftes kistlocket av för att låta släktingar säga ett sista farväl.
    Photo: Romska Kulturcentret i Malmö

Bilden är tagen vid en romsk begravning i Stockholm år 1959. Författaren och människorättskativisten Katarina Taikon beskriver i en av sina böcker hur sederna kring begravningar så...