• Bilden föreställer en kvinna och hennes två barn. Efter att ha levt ett kringresande liv boende i tält under flera år engagerade sig till slut en av sönernas lärarinna i familjens situation. Familjen fick under några år möjlighet att bo i en nedlagd skola i Mariefred. Efter att svenska romer erkändes som medborgare år 1952 uppstod debatt kring gruppens svåra levnadsförhållanden. En statlig utredning genomfördes under 1954-1956 där en av slutsatserna blev att fast bostad var nyckeln till att lyckas med skolgång och arbetsliv. Från och med mars 1960 hade kommuner möjlighet att rekvirera statsbidrag för kostnader i samband med romers bosättning. Frågan var dock starkt omdebatterad och processen drog ut på tiden. Efter flera år fick dock även denna familj ett eget hus att bo i.
    Photo: Romska Kulturcentret i Malmö

Bilden föreställer en kvinna och hennes två barn. Efter att ha levt ett kringresande liv boende i tält under flera år engagerade sig till slut en av sönernas lärarinna i familjens ...