Maskin på brädgård

4 comments

• Foto från 1941, men jag tycker mig (efter att jag jobbade 40 år på sågverk) allt känna igen denna maskin, som i så fall ännu var i bruk eller åtminstone tillfälligt framplockad ur förrådet vid inspelningen av en kortfilm i brädgårdsmiljö 1976. Regi: Eugene Vöhrmann, ciceroner: Tamara Birge, Sören Skarback och Leena Skoog, betraktande arbetaren Carl Anderssons arbete, dock mest vid en hyvel. Filmen på cirka 15 minuter var i ett TV-inslag på 1980-talet nedklippt till knappt 3 minuter. Senare visad hos 3-4 filmklubbar i Skaraborg och Älvsborg.
  • Hos Filminstitutet är noterat en film, "Prima virke, stumpan", noterad som producerad 1974, omredigerad 1976 till 11 minuters speltid samt med ospecificerad men tydlig sågverksmaskin - samt med Tamara Birge (Birgersson) och Sören Skarback (felstavat som Skarbeck) framför Vöhrmanns kamera i Hova, på en då "nyligen nedlagd brädgård". Även hastig glimt där av "snälltåget" Stockholm-Göteborg. Dock överraskande noterat att merparten av filmen inspelats vid "en låg men rymlig brädhusbyggnad på Stampen, vid Fattighusån, 200 meter från Nya Ullevi" i Göteborg. Vore svårt att utröna fler detaljer utan att se själva filmen.
  • Anders Karlsson, som för två, tre år sedan fotograferade maskinen på bilden här ovan, gjorde genom sitt idoga plåtande en stor kulturhistorisk gärning. I synnerhet kring Skövde och hembyn Götlunda, som dock i dag är relativt okänd, då grannbyn Tidan får anses vara centralort för dessa nordöstra utkanter av Skövde kommun.
  • Ursäkta, jag skrev nyss "två, tre år sedan" men menade "två, tre generationer sedan" vad Karlssons fotograferande beträffar.