• En familj har ställt upp sig för fotografering i samband med ett bröllop i Alfta år 1929. Romer har under flera hundra år utsatts för diskriminering på olika sätt, både genom lagstiftning och genom tjänstemannapraktiker. År 1885 blir det olagligt att vara arbetslös, egendomslös eller kringvandrande. I början av 1900-talet börjar kommuner runt om i landet utfärda vistelseförbud och lägerslagningsförbud för romer. Man flyttar nu inte enbart runt i jakt på arbete, utan det kringresande livet blir ett tvång. Att inte befinna sig stadigvarande på en ort gör det svårt att bli folkbokförd. Istället förklaras man som s.k. "obefintlig". Att inte vara kyrkobokförd leder i sin tur till att man inte heller kan gifta sig i kyrkan, då man inte tillhör någon församling. Svenska romer har istället kommit att fira bröllop utanför kyrkan, utan att varken stat eller kyrka betraktat giftermålet som legitimt. Barn som föddes i dessa äktenskap betraktades därmed av staten som utomäktenskapliga, och dessa familjer gick miste om alla sociala förmåner som övriga medborgare hade rätt till. Inte förrän 1954 förklarades svenska romer ha samma rättigheter som andra medborgare.
    Photo: Andersson, Agnes / Romska Kulturcentret i Malmö

En familj har ställt upp sig för fotografering i samband med ett bröllop i Alfta år 1929. Romer har under flera hundra år utsatts för diskriminering på olika sätt, både genom lagst...