Mia Olsson med barnet Edit

Created with Sketch. Add a comment or suggest edits

1 comment

• Modern är Mia som var gift med Karl Olsson i Eklanda Främmestad. Barnet Är Edith i Eklanda. Hon gifte sig senare med Sven i Eklanda i hans första äktenskap. Sven i Eklanda var Irma Winbos, farmors, syster Alidas son. Sven växte upp i Skarkroken Bäreberg. hos sin moster Tilda.

Irma Winbo kommer ihåg en märklig upplevelse när jag var liten. Ladugården hos Sven i Eklanda brann upp. Det var ett allmänt”nöje”, att församlingsbor åka iväg och tittade på bränder, man hängde på brandbilen i full fart. Ingen tänkte på hur ett litet barn kunde uppleva detta trauma. Jag minns ännu halvbrända grisar som räddats ur lågorna. Vi var många barn på 1:a parkett vid branden. Jag har sett flera bränder under min barndom.