History
-
-
Materiel- och psykövningen
En stridsvagnsplutonchef i strid måste kunna fatta snabba beslut under stark stress och ofta under svåra yttre förhållanden. Hunger och trötthet kan ofta försvåra situationen ytterligare.
Detta övades med plutonsbefälsskolan i stridsvagnstjänst vid regementets Livkompani under drygt 15 år på 1970- och 80-talen.
Övningen startade ofta måndag morgon och pågick fram till onsdag – torsdag. Många tunga tekniska moment övades, till exempel byte av bandplattor, lastning och lossning av ammunition, särtagning och montering av kanonens mekanism, långa förflyttningar osv.
Tillgången av mat och sömn var mycket begränsad och många övningsmoment upprepades om och om igen.
Målet var att de blivande stridsvagnsbefälen skulle få närma sig sina prestationsgränser och öka självuppfattningen om vad man klarar av under svåra förhållanden.
Endast mycket rutinerade befäl ledde dessa övningar och skadefrekvensen var mycket låg. Deltagarna hade möjlighet att anmäla att de inte klarade att fortsätta, men det hände nästan aldrig.
Major Kjell Asplund om övningen; ”Soldaten klarar 10 gånger så mycket som han själv tror, 100 gånger mer än flickvännen tror och 1 000 gånger mer än morsan tror.”
SRBA -- Södermanlands Regementes Bildarkiv, Arsenalen.
-
Fotografering - 1978
-
Fotograf
Rosén, Per-Olof (1947)
säker
- Profession Officer
- Alternative names Bengtsson (Namnbyte 1983)
- DigitaltMuseum Search in «Rosén, Per-Olof»
-
Proveniens
- Militärt förband Södermanlands Regemente och Försvarsområde P 10/Fo 43 säker
-
Placement
License information
Metadata
- Copies 1 Digital bild, s/h, Original 1 Negativ, s/h, Original
- Identifier ARSF.001365
- Part of collection Arsenalen
- Owner of collection Arsenalen
- Institution Arsenalen
- Date published May 2, 2019
- Date updated April 15, 2021
- DIMU-CODE 021018332348
- UUID 404e903d-690d-48ad-9b29-9824a5d8690b
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».