Före detta trafikplats Silverhöjden, som utgjorde en av stationerna på industribanan tillhörande Frövi-Ludvika Järnväg, FLJ. En period under andra världskriget transporterades malm...
Text på kopia: "‘Snöhålet Silverhöjden’, 1 maj 1988".
Text på medföljande dokument: "På 1940-talet - när malmtågen fortfarande drogs av ånglok - var Silverhöjden ett fruktat ställ ...
Text på kopia: "‘Snöhålet Silverhöjden’, 1 maj 1988".
Text på medföljande dokument: "På 1940-talet - när malmtågen fortfarande drogs av ånglok - var Silverhöjden ett fruktat ställe vintertid. Det finns inte en station på TGOJ med extremare vinterförhållanden än Silverhöjden. Det är ofta väldigt kallt och väldigt mycket snö. Tågledarjargong på den här tiden var - vad är det för väder i 'snöhålet'. Numera är trafikutbytet i Silverhöjden lika med noll. Gruvorna i Bastkärn och Mossgruvan är för längesedan nedlagda, hyttan i Högfors likaså. Sågverket som var i drift ännu för ett 10-tal år sedan liknar numera en ruin. En optimistisk skylt förkunnar dock att 'industrilokaler finns att hyra', men snön finns kvar. Se på bilden som togs 1 maj 1988 - rena vinteridyllen kring det lilla ställverkshuset som är allt som finns kvar.".
Källa: Text på kopia. Relaterar till bildtext och tidsangivelse.
Källa: historiskt.nu, 2019-03-06. Relaterar till bildtext.
SubjectFöre detta trafikplats Silverhöjden, som utgjorde en av stationerna på industribanan tillhörande Frövi-Ludvika Järnväg, FLJ. En period under andra världskriget transporterades malmen via linbana, därav vajrarna överst i bild.