• Framför en bostadsvagn står en bil parkerad. Mellan dem står en kvinna. Bland flera romska grupper har det historiskt varit vanligt att arbeta med hästar, som hästhandlare och valackare. Men under 1900-talet övergår bondesamhället i Sverige mer och mer i ett industrisamhälle och behovet av hästhandlare försvinner. Många svenska romer övergår nu till att bli bilhandlare, med stort intresse för och kunskap om bilar.
    Photo: Romska Kulturcentret i Malmö

Framför en bostadsvagn står en bil parkerad. Mellan dem står en kvinna. Bland flera romska grupper har det historiskt varit vanligt att arbeta med hästar, som hästhandlare och vala...