• Tre romska ungdomar poserar för fotografen. Ungdomarna spelade tillsammans i orkester och tillhörde den första generationen romer som fick tillgång till bostad i Sverige. Singoalla Millon (mitten) har berättat om hur hon blev sjuk när hon födde sitt första barn i början på sextiotalet. Genom ett intyg från en läkare som styrkte att Singoalla inte var stark nog att bo utomhus, fick familjen tillgång till en första lägenhet. Från och med mars 1960 hade möjlighet att rekvirera statsbidrag för kostnader i samband med romers bosättning. Men processen blev utdragen och det tog flera år innan fast bostad kunde erbjudas till alla svenska romer.
    Photo: Romska Kulturcentret i Malmö

Tre romska ungdomar poserar för fotografen. Ungdomarna spelade tillsammans i orkester och tillhörde den första generationen romer som fick tillgång till bostad i Sverige. Singoalla...