• Två män hissar ett barn framför en bostadsvagn. I Göteborg finns flera platser runt om i staden med koppling till svenskromsk nittonhundratalshistoria. Lägerplatserna förlades ofta i vad som då var stadens ytterområden eller andra icke-planlagda områden. Romska lägerplatser har funnits bland annat i Fredriksdal (1920-tal), Kvillebäcksområdet (1920-talet) och i Bergslagsparken (1950-tal).
    Photo: Romska Kulturcentret i Malmö

Två män hissar ett barn framför en bostadsvagn. I Göteborg finns flera platser runt om i staden med koppling till svenskromsk nittonhundratalshistoria. Lägerplatserna förlades ofta...

1 comment

• Ni nämner som exempel det göteborgska området Fredriksdal, och faktum är att intill Fredriksdalsgatans nedre ändpunkt hade koloniområdet gärna en romsk liten orkester på dansbanan som fanns mellan 1916 och 1966 ungefär. Orkestern - en kvartett eller trio - samsades med en dragspelande kvinna från kolonin och den legendariske "Blinde spelemannen" (möjligen danskfödd) på fiol. Den flerfaldigt prisbelönade historikern Sören Skarback (även känd som artist på YouTube etc.) berättar i sina nutida föreläsningar gärna om traktens musikaliska romer. (Skarback var cirka 1985-2000 sekreterare för Örgryte Koloniträdgårdar, som trots namnet var belägna och fortfarande finns där nere vid Mölndalsvägen.)