• Att invändigt förtenna kopparföremål har historiskt varit en vanlig och viktig källa till inkomst för romer i Sverige. Utrustningen till förtenningsarbeten gick bra att ha med sig då man tvingades flytta och man kunde på så sätt resa från gård till gård och förtenna deras kopparföremål. Tillgången till förtenningsarbeten minskade dock med den intensifierade industrialiseringen och under efterkrigstiden blev det vanligare att köpa nya föremål än att förtenna om de gamla. Människor som länge tjänat sitt uppehälle på detta hantverk fick då svårare att klara sig.
    Photo: Romska Kulturcentret i Malmö

Att invändigt förtenna kopparföremål har historiskt varit en vanlig och viktig källa till inkomst för romer i Sverige. Utrustningen till förtenningsarbeten gick bra att ha med sig ...