Flakkärra, tvåhjulig i trä. Tippas bakåt.
Ursprungligen hästdragen.
Kärran har ett underrede av fjädrande järnkonstruktion, samt skaklar av björk med järnskoning. Hjul med gummidäck. Hög korg av liggande bräder med något utställda väggar. Bakgaveln löstagbar och på utsidan ett tvärhandtag. Korgens utsida försedd med järnbeslag. Korgens insida plåtskodd på tre väggar samt botten. Korgen fäst framtill med ögla och sprint. Väggarnas bakre del hophålles över korgen av en spännanordning av järn. Framaxeln med hjul har tidigare tillhört lastbil eller buss.
Photo:
Väg- och trafikhistoriska samlingen
Flakkärra, tvåhjulig i trä. Tippas bakåt.
Ursprungligen hästdragen.
Kärran har ett underrede av fjädrande järnkonstruktion, samt skaklar av björk med järnskoning. Hjul med gummidäck. Hög korg av liggande bräder med något utställda väggar. Bakgaveln löstagbar och på utsidan ett tvärhandtag. Korgens utsida försedd med järnbeslag. Korgens insida plåtskodd på tre väggar samt botten. Korgen fäst framtill med ögla och sprint. Väggarnas bakre del hophålles över korgen av en spännanordning av järn. Framaxeln med hjul har tidigare tillhört lastbil eller buss.
Photo:
Väg- och trafikhistoriska samlingen
Flakkärra, tvåhjulig i trä. Tippas bakåt.
Ursprungligen hästdragen.
Kärran har ett underrede av fjädrande järnkonstruktion, samt skaklar av björk med järnskoning. Hjul med gummidäck. Hög korg av liggande bräder med något utställda väggar. Bakgaveln löstagbar och på utsidan ett tvärhandtag. Korgens utsida försedd med järnbeslag. Korgens insida plåtskodd på tre väggar samt botten. Korgen fäst framtill med ögla och sprint. Väggarnas bakre del hophålles över korgen av en spännanordning av järn. Framaxeln med hjul har tidigare tillhört lastbil eller buss.
Photo:
Väg- och trafikhistoriska samlingen