History
-
Mössan har burits av lokföraren Karl Johan Eriksson (f 1861), på Saltsjöbanan. Det övre mössmärket tillhör 1921 års uniformsreglemente för enskild järnväg (EJ). Vinghjulet ska egentligen sitta på kullen, inte på stommen.
Mössan överlämnades till Järnvägsmuseet 2020 av hans son Malte Eriksson (f 1933). Det följde även med kopior på två tidningsnotiser från 1946 med anledning av Karl Johan Erikssons 85-årsdag, och en vers.
Karl Johan Eriksson tjänstgjorde först vid Gävle-Dala Järnväg, senare vid Norrtälje-Länna järnväg. Under några år var han anställd vid ångspårvägarna i Stockholm men kom 1893 till Saltsjöbadbanan som förare på "grusningen". Då järnvägsmännen började intressera sig för den fackliga organisationen, deltog också Eriksson och blev en av stiftarna av Järnvägsmannaförbundets avdelning nr 1.
Den ovan nämnda versen skrevs till minne om ett olyckstillbud vid Danviksbron, då vakten gav fel signal och klaffbron var uppfälld. Karl Johan Eriksson räddade sitt tåg genom att bromsa in loket i sista sekunden vid kajkanten.
Karl Johan var även lokföraren som körde extratåget med kungligheter då den tyske kejsaren Wilhelm II var på besök i Sverige. Kejsaren gästade emellertid Sverige både 1895 och 1908, så det är inte säkert vilket av dessa besök man syftar till.
Produktion
- TillverkareRörström & Co
- TillverkningsortSverige Stockholm Stockholm Stockholm
Användning
- BrukareStockholm-Saltsjöns järnväg
- BrukareEriksson, Karl Johan
Downloads
- File attachmentsTidningsartikel1 3938495Tidningsartikel2 3938497
Classification
License information
- License Attribution (CC BY)
Metadata
- IdentifierJvm22128
- Part of collectionJärnvägsmuseets föremål
- Owner of collectionJÄRNVÄGSMUSEET OCH DE TRANSPORTHISTORISKA SAMLINGARNA
- InstitutionJärnvägsmuseet
- Date publishedSeptember 2, 2021
- Date updatedDecember 12, 2023
- DIMU-CODE0210210648296
- UUIDf4a31de0-dc2d-4f92-b7f7-8897394e0c3e
- Tags