1
4
100
Automobil av äldre typ, s.k. cykelvagn. Gåva av dir. E Lännhuldt. Anm: Kallades "Daggmasken". (liggaren) Cykelvagnen är grönlackerad. Den har tre strålkastare. Den största i mitten är märkt Scharlach 3206. Motorhuven är hopbunden med en läderrem. Däcken är av typen Dunlop Cord Motorcycle extra heavy. Made in England. 26 x 2½. Enligt metallskylt på kylarlocket: Moreux G, Levallois-Perret, Frankrike. G M, G Moreux & Cte, 24 Rue Frommond, Levallois-Perret No 9453. "Super" tillverkades 1912 - 1914 av Lêveque, Freres, Asniéres, Seine. Källa: Automobile Manufacturers Worldwide Registry Anm: "Daggmasken" till Fornhemmet. Märke "Super". Reg.nr Y 38. Nedfällbar sufflett, remhjulsdriven, gummihjul, järnfjädrar. "Fornhemmet härstädes har i dagarna fått mottaga en unik gåva. Denna består av en bil, som kan härföras till bilismens barndom. Det är en Daimler-bil, tvåsitsig och i högsta grad kuriös för våra dagar. Bilen förskriver sig från tiden omkring 1910 och har efter många öden och äventyr hamnat på Bilskrotningscentralen härstädes, vars innehavare köpman E Lännhuldt skänkt den till Medelpads fornhem. Flera personer här i staden har innehaft bilen, som på sin tid ansågs som höjdpunkten inom bilismen. Bilen som av någon anledning döpts till "Daggmasken", var f.ö. med på Medelpads automobil- och motorcykelklubbs minnesrika färd till Norge 1919. Den kördes då av hr Gustaf Nyström, men någonstädes uppe i Nälden fick den punktering och sedan kom man inte längre. Innan dess hade den dock reparerats åtskilliga gånger under resan. Säkerligen blir bilen en sevärdhet på Fornhemmet. Det påstås att motorn ännu kan köras, men den saken har vi inte själva sett och är följaktligen lite tvivlande. Men det kan ju hända." (tidningsurklipp.) Denna bil importerades till Sverige och Sundsvall redan 1914, precis före första världskriget. Den först kända ägaren var bankdirektören O.W. Strömberg i Ånge och den registrerades först den 29/2 1916. 14/6 1918 bytte bilen ägare till disponent Einar Grangård i Fränsta. Gabriel Sundström, Fränsta, Torp socken blev ägare 19190820, en månad efter Norgeresan. Nästa ägare blev fotografen Karl Edward Hjärpe, Viskan, den 6/7 1923. Han hade bilen i c:a fem år. Hösten 1927 fick Hjärpe en däcksexplosion och körde i diket och framvagnen med ena styrspindeln skadades. Bilen lämnades in hos Erik Jönsson i Torpshammar för reparation och blev lagad. 1928 avregistrerades den av Hjärpe. Nu glömdes den nästan helt bort. I början av 1930-talet bogserades den från Torpshammar för reparation hos en verkstad som låg vid Grönborgs i Sundsvall, men inget blev gjort. Den hamnade sedan i nuvarande Lv 5:s förråd och där stod den till mobiliseringen i augusti 1939 då förrådet vid dåvarande A10 utrymdes. Den bogserades till Bilskrotningscentralen, Elof Lennhult, på Storgatan i Sundsvall. Härifrån lånades den ut dragen av en häst i barnensdagtåget i augusti detta år. Anna Nordin (Anna på berget) satt i bilen. Den klarade sig från skrot och upphuggning och i september 1939 skänkte Lennhult bilen till Medelpads Fornminnesförening. Den besiktigades 23 nov 1976 av Bengt Engström på svensk bilprovning. En styrspindel var krökt, men bilen är väl värd att restaurera enligt besiktningsmannen. Källa: Gustaf Lundinner, Sundsbruk, 19801005. "Det är en fransk motorcykelbil av märket Super B2 och tillverkad någon gång mellan 1912 och 1914. Bilen är grön, tvåsitsig, där personerna sitter på rad. Det slår mig att Anders Jonsson i Regnsjö gjorde en bil på samma tema, ungefär samma år. Fick han idén härifrån? Han handlade ju med sågat virke och hade säkert resor till Ånge. Bilen tillverkades av bröderna Lêveque, som också tillverkade Rubybilar och motorer. 1913 körde konstruktören Lêveque en Super modell till fjärde plats i motorcykel-Grand-Prix i Amiens. Denna vagn hade en 2 cyl. motor och är av samma serie som finnes i Sundsvall. Man kunde välja mellan två olika motorer till Super B2. En encylinders Anzanimotor eller en tvåcylinders vätskekyld av egen tillverkning på 8 hk. Sundsvallsbilen är av den senare typen. Den har alltså en 8 hp tvåcylindrig motor av V-typ. Den är försedd med magnettändning och kraftöverföringen går via en mellanaxel till mitten av chassit där axeln med remskivorna sitter. Hela vagnen väger inte mer än 370 kg. Kraftöverföringen sker via 2 remmar, en på vardera sidan karossen. Dessa driver bakhjulen via en steglös växling av samma typ som idag används på DAF. Enda skillnaden är att på Super B2 manövreras kopplingen med en spak på höger sida och inte automatiskt som på dagens fordon. Den har fått sina däck utbytta till nya vulstdäck och hjulen är renoverade och målade. Om man vill starta den så blir det nog problem. Det saknas bland annat magnetapparaten till tändningen. " Text efter Gustaf Lundinner. Från Signalhornet 3-81. Ref. 39. Källa: https://www.bjorns-story.se/private/Svenska mindre biltillverkare/Mindre biltillverkare.htm#Royal13 Enligt utdrag från bilregistret: Personvagn av typ fyrhjulig motorcykelvagn. Type B2, bensinmotor om 8 hästkrafter motorns cylindertal 2, cylinder dimensioner 76-85 mm. 2 personer. Egen vikt 300 kg. Hjulringar: gummi. Bankkamrer O W Strömberg, Ånge, Borgsjö socken, ägare 19160229. Disponent Einar Grangård, Fränsta, Torp socken, ägare 19180614. Gabriel Sundström, Fränsta, Torp socken, ägare 19190820. Fotograf Karl Edward Hjärpe, Viskan, ägare 19230706 - 19280207. Enligt ett äldre registerutdrag finns en notering: 423/1911. 3/6 1911. Handlanden Hugo Eklund, Sundsvall. Ingenjören Johan Sandgren, Sundsvall. 19 7/6 11. Y38. Motorcykel. 7/6. Anmäl till "Medd ang. automobiltrafik". Anm: Cykelbilen skapades i Frankrike efter första världskriget. Användandet av krigsgaser, inte minst på västfronten, hade gjort tiotusentals fransmän blinda. Fordonet uppfanns för att de skulle kunna cykla med hjälp av en seende vän.
Photo: Medelpads fornminnesförening
Automobil av äldre typ, s.k. cykelvagn. Gåva av dir. E Lännhuldt. Anm: Kallades "Daggmasken". (liggaren) Cykelvagnen är grönlackerad. Den har tre strålkastare. Den största i mitten är märkt Scharlach 3206. Motorhuven är hopbunden med en läderrem. Däcken är av typen Dunlop Cord Motorcycle extra heavy. Made in England. 26 x 2½. Enligt metallskylt på kylarlocket: Moreux G, Levallois-Perret, Frankrike. G M, G Moreux & Cte, 24 Rue Frommond, Levallois-Perret No 9453. "Super" tillverkades 1912 - 1914 av Lêveque, Freres, Asniéres, Seine. Källa: Automobile Manufacturers Worldwide Registry Anm: "Daggmasken" till Fornhemmet. Märke "Super". Reg.nr Y 38. Nedfällbar sufflett, remhjulsdriven, gummihjul, järnfjädrar. "Fornhemmet härstädes har i dagarna fått mottaga en unik gåva. Denna består av en bil, som kan härföras till bilismens barndom. Det är en Daimler-bil, tvåsitsig och i högsta grad kuriös för våra dagar. Bilen förskriver sig från tiden omkring 1910 och har efter många öden och äventyr hamnat på Bilskrotningscentralen härstädes, vars innehavare köpman E Lännhuldt skänkt den till Medelpads fornhem. Flera personer här i staden har innehaft bilen, som på sin tid ansågs som höjdpunkten inom bilismen. Bilen som av någon anledning döpts till "Daggmasken", var f.ö. med på Medelpads automobil- och motorcykelklubbs minnesrika färd till Norge 1919. Den kördes då av hr Gustaf Nyström, men någonstädes uppe i Nälden fick den punktering och sedan kom man inte längre. Innan dess hade den dock reparerats åtskilliga gånger under resan. Säkerligen blir bilen en sevärdhet på Fornhemmet. Det påstås att motorn ännu kan köras, men den saken har vi inte själva sett och är följaktligen lite tvivlande. Men det kan ju hända." (tidningsurklipp.) Denna bil importerades till Sverige och Sundsvall redan 1914, precis före första världskriget. Den först kända ägaren var bankdirektören O.W. Strömberg i Ånge och den registrerades först den 29/2 1916. 14/6 1918 bytte bilen ägare till disponent Einar Grangård i Fränsta. Gabriel Sundström, Fränsta, Torp socken blev ägare 19190820, en månad efter Norgeresan. Nästa ägare blev fotografen Karl Edward Hjärpe, Viskan, den 6/7 1923. Han hade bilen i c:a fem år. Hösten 1927 fick Hjärpe en däcksexplosion och körde i diket och framvagnen med ena styrspindeln skadades. Bilen lämnades in hos Erik Jönsson i Torpshammar för reparation och blev lagad. 1928 avregistrerades den av Hjärpe. Nu glömdes den nästan helt bort. I början av 1930-talet bogserades den från Torpshammar för reparation hos en verkstad som låg vid Grönborgs i Sundsvall, men inget blev gjort. Den hamnade sedan i nuvarande Lv 5:s förråd och där stod den till mobiliseringen i augusti 1939 då förrådet vid dåvarande A10 utrymdes. Den bogserades till Bilskrotningscentralen, Elof Lennhult, på Storgatan i Sundsvall. Härifrån lånades den ut dragen av en häst i barnensdagtåget i augusti detta år. Anna Nordin (Anna på berget) satt i bilen. Den klarade sig från skrot och upphuggning och i september 1939 skänkte Lennhult bilen till Medelpads Fornminnesförening. Den besiktigades 23 nov 1976 av Bengt Engström på svensk bilprovning. En styrspindel var krökt, men bilen är väl värd att restaurera enligt besiktningsmannen. Källa: Gustaf Lundinner, Sundsbruk, 19801005. "Det är en fransk motorcykelbil av märket Super B2 och tillverkad någon gång mellan 1912 och 1914. Bilen är grön, tvåsitsig, där personerna sitter på rad. Det slår mig att Anders Jonsson i Regnsjö gjorde en bil på samma tema, ungefär samma år. Fick han idén härifrån? Han handlade ju med sågat virke och hade säkert resor till Ånge. Bilen tillverkades av bröderna Lêveque, som också tillverkade Rubybilar och motorer. 1913 körde konstruktören Lêveque en Super modell till fjärde plats i motorcykel-Grand-Prix i Amiens. Denna vagn hade en 2 cyl. motor och är av samma serie som finnes i Sundsvall. Man kunde välja mellan två olika motorer till Super B2. En encylinders Anzanimotor eller en tvåcylinders vätskekyld av egen tillverkning på 8 hk. Sundsvallsbilen är av den senare typen. Den har alltså en 8 hp tvåcylindrig motor av V-typ. Den är försedd med magnettändning och kraftöverföringen går via en mellanaxel till mitten av chassit där axeln med remskivorna sitter. Hela vagnen väger inte mer än 370 kg. Kraftöverföringen sker via 2 remmar, en på vardera sidan karossen. Dessa driver bakhjulen via en steglös växling av samma typ som idag används på DAF. Enda skillnaden är att på Super B2 manövreras kopplingen med en spak på höger sida och inte automatiskt som på dagens fordon. Den har fått sina däck utbytta till nya vulstdäck och hjulen är renoverade och målade. Om man vill starta den så blir det nog problem. Det saknas bland annat magnetapparaten till tändningen. " Text efter Gustaf Lundinner. Från Signalhornet 3-81. Ref. 39. Källa: https://www.bjorns-story.se/private/Svenska mindre biltillverkare/Mindre biltillverkare.htm#Royal13 Enligt utdrag från bilregistret: Personvagn av typ fyrhjulig motorcykelvagn. Type B2, bensinmotor om 8 hästkrafter motorns cylindertal 2, cylinder dimensioner 76-85 mm. 2 personer. Egen vikt 300 kg. Hjulringar: gummi. Bankkamrer O W Strömberg, Ånge, Borgsjö socken, ägare 19160229. Disponent Einar Grangård, Fränsta, Torp socken, ägare 19180614. Gabriel Sundström, Fränsta, Torp socken, ägare 19190820. Fotograf Karl Edward Hjärpe, Viskan, ägare 19230706 - 19280207. Enligt ett äldre registerutdrag finns en notering: 423/1911. 3/6 1911. Handlanden Hugo Eklund, Sundsvall. Ingenjören Johan Sandgren, Sundsvall. 19 7/6 11. Y38. Motorcykel. 7/6. Anmäl till "Medd ang. automobiltrafik". Anm: Cykelbilen skapades i Frankrike efter första världskriget. Användandet av krigsgaser, inte minst på västfronten, hade gjort tiotusentals fransmän blinda. Fordonet uppfanns för att de skulle kunna cykla med hjälp av en seende vän.
Photo: Medelpads fornminnesförening
Automobil av äldre typ, s.k. cykelvagn. Gåva av dir. E Lännhuldt. Anm: Kallades "Daggmasken". (liggaren) Cykelvagnen är grönlackerad. Den har tre strålkastare. Den största i mitten är märkt Scharlach 3206. Motorhuven är hopbunden med en läderrem. Däcken är av typen Dunlop Cord Motorcycle extra heavy. Made in England. 26 x 2½. Enligt metallskylt på kylarlocket: Moreux G, Levallois-Perret, Frankrike. G M, G Moreux & Cte, 24 Rue Frommond, Levallois-Perret No 9453. "Super" tillverkades 1912 - 1914 av Lêveque, Freres, Asniéres, Seine. Källa: Automobile Manufacturers Worldwide Registry Anm: "Daggmasken" till Fornhemmet. Märke "Super". Reg.nr Y 38. Nedfällbar sufflett, remhjulsdriven, gummihjul, järnfjädrar. "Fornhemmet härstädes har i dagarna fått mottaga en unik gåva. Denna består av en bil, som kan härföras till bilismens barndom. Det är en Daimler-bil, tvåsitsig och i högsta grad kuriös för våra dagar. Bilen förskriver sig från tiden omkring 1910 och har efter många öden och äventyr hamnat på Bilskrotningscentralen härstädes, vars innehavare köpman E Lännhuldt skänkt den till Medelpads fornhem. Flera personer här i staden har innehaft bilen, som på sin tid ansågs som höjdpunkten inom bilismen. Bilen som av någon anledning döpts till "Daggmasken", var f.ö. med på Medelpads automobil- och motorcykelklubbs minnesrika färd till Norge 1919. Den kördes då av hr Gustaf Nyström, men någonstädes uppe i Nälden fick den punktering och sedan kom man inte längre. Innan dess hade den dock reparerats åtskilliga gånger under resan. Säkerligen blir bilen en sevärdhet på Fornhemmet. Det påstås att motorn ännu kan köras, men den saken har vi inte själva sett och är följaktligen lite tvivlande. Men det kan ju hända." (tidningsurklipp.) Denna bil importerades till Sverige och Sundsvall redan 1914, precis före första världskriget. Den först kända ägaren var bankdirektören O.W. Strömberg i Ånge och den registrerades först den 29/2 1916. 14/6 1918 bytte bilen ägare till disponent Einar Grangård i Fränsta. Gabriel Sundström, Fränsta, Torp socken blev ägare 19190820, en månad efter Norgeresan. Nästa ägare blev fotografen Karl Edward Hjärpe, Viskan, den 6/7 1923. Han hade bilen i c:a fem år. Hösten 1927 fick Hjärpe en däcksexplosion och körde i diket och framvagnen med ena styrspindeln skadades. Bilen lämnades in hos Erik Jönsson i Torpshammar för reparation och blev lagad. 1928 avregistrerades den av Hjärpe. Nu glömdes den nästan helt bort. I början av 1930-talet bogserades den från Torpshammar för reparation hos en verkstad som låg vid Grönborgs i Sundsvall, men inget blev gjort. Den hamnade sedan i nuvarande Lv 5:s förråd och där stod den till mobiliseringen i augusti 1939 då förrådet vid dåvarande A10 utrymdes. Den bogserades till Bilskrotningscentralen, Elof Lennhult, på Storgatan i Sundsvall. Härifrån lånades den ut dragen av en häst i barnensdagtåget i augusti detta år. Anna Nordin (Anna på berget) satt i bilen. Den klarade sig från skrot och upphuggning och i september 1939 skänkte Lennhult bilen till Medelpads Fornminnesförening. Den besiktigades 23 nov 1976 av Bengt Engström på svensk bilprovning. En styrspindel var krökt, men bilen är väl värd att restaurera enligt besiktningsmannen. Källa: Gustaf Lundinner, Sundsbruk, 19801005. "Det är en fransk motorcykelbil av märket Super B2 och tillverkad någon gång mellan 1912 och 1914. Bilen är grön, tvåsitsig, där personerna sitter på rad. Det slår mig att Anders Jonsson i Regnsjö gjorde en bil på samma tema, ungefär samma år. Fick han idén härifrån? Han handlade ju med sågat virke och hade säkert resor till Ånge. Bilen tillverkades av bröderna Lêveque, som också tillverkade Rubybilar och motorer. 1913 körde konstruktören Lêveque en Super modell till fjärde plats i motorcykel-Grand-Prix i Amiens. Denna vagn hade en 2 cyl. motor och är av samma serie som finnes i Sundsvall. Man kunde välja mellan två olika motorer till Super B2. En encylinders Anzanimotor eller en tvåcylinders vätskekyld av egen tillverkning på 8 hk. Sundsvallsbilen är av den senare typen. Den har alltså en 8 hp tvåcylindrig motor av V-typ. Den är försedd med magnettändning och kraftöverföringen går via en mellanaxel till mitten av chassit där axeln med remskivorna sitter. Hela vagnen väger inte mer än 370 kg. Kraftöverföringen sker via 2 remmar, en på vardera sidan karossen. Dessa driver bakhjulen via en steglös växling av samma typ som idag används på DAF. Enda skillnaden är att på Super B2 manövreras kopplingen med en spak på höger sida och inte automatiskt som på dagens fordon. Den har fått sina däck utbytta till nya vulstdäck och hjulen är renoverade och målade. Om man vill starta den så blir det nog problem. Det saknas bland annat magnetapparaten till tändningen. " Text efter Gustaf Lundinner. Från Signalhornet 3-81. Ref. 39. Källa: https://www.bjorns-story.se/private/Svenska mindre biltillverkare/Mindre biltillverkare.htm#Royal13 Enligt utdrag från bilregistret: Personvagn av typ fyrhjulig motorcykelvagn. Type B2, bensinmotor om 8 hästkrafter motorns cylindertal 2, cylinder dimensioner 76-85 mm. 2 personer. Egen vikt 300 kg. Hjulringar: gummi. Bankkamrer O W Strömberg, Ånge, Borgsjö socken, ägare 19160229. Disponent Einar Grangård, Fränsta, Torp socken, ägare 19180614. Gabriel Sundström, Fränsta, Torp socken, ägare 19190820. Fotograf Karl Edward Hjärpe, Viskan, ägare 19230706 - 19280207. Enligt ett äldre registerutdrag finns en notering: 423/1911. 3/6 1911. Handlanden Hugo Eklund, Sundsvall. Ingenjören Johan Sandgren, Sundsvall. 19 7/6 11. Y38. Motorcykel. 7/6. Anmäl till "Medd ang. automobiltrafik". Anm: Cykelbilen skapades i Frankrike efter första världskriget. Användandet av krigsgaser, inte minst på västfronten, hade gjort tiotusentals fransmän blinda. Fordonet uppfanns för att de skulle kunna cykla med hjälp av en seende vän.
Photo: Medelpads fornminnesförening
Automobil av äldre typ, s.k. cykelvagn. Gåva av dir. E Lännhuldt. Anm: Kallades "Daggmasken". (liggaren) Cykelvagnen är grönlackerad. Den har tre strålkastare. Den största i mitten är märkt Scharlach 3206. Motorhuven är hopbunden med en läderrem. Däcken är av typen Dunlop Cord Motorcycle extra heavy. Made in England. 26 x 2½. Enligt metallskylt på kylarlocket: Moreux G, Levallois-Perret, Frankrike. G M, G Moreux & Cte, 24 Rue Frommond, Levallois-Perret No 9453. "Super" tillverkades 1912 - 1914 av Lêveque, Freres, Asniéres, Seine. Källa: Automobile Manufacturers Worldwide Registry Anm: "Daggmasken" till Fornhemmet. Märke "Super". Reg.nr Y 38. Nedfällbar sufflett, remhjulsdriven, gummihjul, järnfjädrar. "Fornhemmet härstädes har i dagarna fått mottaga en unik gåva. Denna består av en bil, som kan härföras till bilismens barndom. Det är en Daimler-bil, tvåsitsig och i högsta grad kuriös för våra dagar. Bilen förskriver sig från tiden omkring 1910 och har efter många öden och äventyr hamnat på Bilskrotningscentralen härstädes, vars innehavare köpman E Lännhuldt skänkt den till Medelpads fornhem. Flera personer här i staden har innehaft bilen, som på sin tid ansågs som höjdpunkten inom bilismen. Bilen som av någon anledning döpts till "Daggmasken", var f.ö. med på Medelpads automobil- och motorcykelklubbs minnesrika färd till Norge 1919. Den kördes då av hr Gustaf Nyström, men någonstädes uppe i Nälden fick den punktering och sedan kom man inte längre. Innan dess hade den dock reparerats åtskilliga gånger under resan. Säkerligen blir bilen en sevärdhet på Fornhemmet. Det påstås att motorn ännu kan köras, men den saken har vi inte själva sett och är följaktligen lite tvivlande. Men det kan ju hända." (tidningsurklipp.) Denna bil importerades till Sverige och Sundsvall redan 1914, precis före första världskriget. Den först kända ägaren var bankdirektören O.W. Strömberg i Ånge och den registrerades först den 29/2 1916. 14/6 1918 bytte bilen ägare till disponent Einar Grangård i Fränsta. Gabriel Sundström, Fränsta, Torp socken blev ägare 19190820, en månad efter Norgeresan. Nästa ägare blev fotografen Karl Edward Hjärpe, Viskan, den 6/7 1923. Han hade bilen i c:a fem år. Hösten 1927 fick Hjärpe en däcksexplosion och körde i diket och framvagnen med ena styrspindeln skadades. Bilen lämnades in hos Erik Jönsson i Torpshammar för reparation och blev lagad. 1928 avregistrerades den av Hjärpe. Nu glömdes den nästan helt bort. I början av 1930-talet bogserades den från Torpshammar för reparation hos en verkstad som låg vid Grönborgs i Sundsvall, men inget blev gjort. Den hamnade sedan i nuvarande Lv 5:s förråd och där stod den till mobiliseringen i augusti 1939 då förrådet vid dåvarande A10 utrymdes. Den bogserades till Bilskrotningscentralen, Elof Lennhult, på Storgatan i Sundsvall. Härifrån lånades den ut dragen av en häst i barnensdagtåget i augusti detta år. Anna Nordin (Anna på berget) satt i bilen. Den klarade sig från skrot och upphuggning och i september 1939 skänkte Lennhult bilen till Medelpads Fornminnesförening. Den besiktigades 23 nov 1976 av Bengt Engström på svensk bilprovning. En styrspindel var krökt, men bilen är väl värd att restaurera enligt besiktningsmannen. Källa: Gustaf Lundinner, Sundsbruk, 19801005. "Det är en fransk motorcykelbil av märket Super B2 och tillverkad någon gång mellan 1912 och 1914. Bilen är grön, tvåsitsig, där personerna sitter på rad. Det slår mig att Anders Jonsson i Regnsjö gjorde en bil på samma tema, ungefär samma år. Fick han idén härifrån? Han handlade ju med sågat virke och hade säkert resor till Ånge. Bilen tillverkades av bröderna Lêveque, som också tillverkade Rubybilar och motorer. 1913 körde konstruktören Lêveque en Super modell till fjärde plats i motorcykel-Grand-Prix i Amiens. Denna vagn hade en 2 cyl. motor och är av samma serie som finnes i Sundsvall. Man kunde välja mellan två olika motorer till Super B2. En encylinders Anzanimotor eller en tvåcylinders vätskekyld av egen tillverkning på 8 hk. Sundsvallsbilen är av den senare typen. Den har alltså en 8 hp tvåcylindrig motor av V-typ. Den är försedd med magnettändning och kraftöverföringen går via en mellanaxel till mitten av chassit där axeln med remskivorna sitter. Hela vagnen väger inte mer än 370 kg. Kraftöverföringen sker via 2 remmar, en på vardera sidan karossen. Dessa driver bakhjulen via en steglös växling av samma typ som idag används på DAF. Enda skillnaden är att på Super B2 manövreras kopplingen med en spak på höger sida och inte automatiskt som på dagens fordon. Den har fått sina däck utbytta till nya vulstdäck och hjulen är renoverade och målade. Om man vill starta den så blir det nog problem. Det saknas bland annat magnetapparaten till tändningen. " Text efter Gustaf Lundinner. Från Signalhornet 3-81. Ref. 39. Källa: https://www.bjorns-story.se/private/Svenska mindre biltillverkare/Mindre biltillverkare.htm#Royal13 Enligt utdrag från bilregistret: Personvagn av typ fyrhjulig motorcykelvagn. Type B2, bensinmotor om 8 hästkrafter motorns cylindertal 2, cylinder dimensioner 76-85 mm. 2 personer. Egen vikt 300 kg. Hjulringar: gummi. Bankkamrer O W Strömberg, Ånge, Borgsjö socken, ägare 19160229. Disponent Einar Grangård, Fränsta, Torp socken, ägare 19180614. Gabriel Sundström, Fränsta, Torp socken, ägare 19190820. Fotograf Karl Edward Hjärpe, Viskan, ägare 19230706 - 19280207. Enligt ett äldre registerutdrag finns en notering: 423/1911. 3/6 1911. Handlanden Hugo Eklund, Sundsvall. Ingenjören Johan Sandgren, Sundsvall. 19 7/6 11. Y38. Motorcykel. 7/6. Anmäl till "Medd ang. automobiltrafik". Anm: Cykelbilen skapades i Frankrike efter första världskriget. Användandet av krigsgaser, inte minst på västfronten, hade gjort tiotusentals fransmän blinda. Fordonet uppfanns för att de skulle kunna cykla med hjälp av en seende vän.
Photo: Medelpads fornminnesförening
Accept license and download photo