1
5
100
I korpus mitt sitter Gud Fader på en tron med den döde Kristus på sina knän, en ikonografisk egenhet, som kan bero på sammanblandning av två vanliga framställningar, nådastolen (Gud Fader sittande och hållande den korsfäste framför sig). Gyllene krona, fotsid gyllene dräkt med gråblå innersida, mantel i samma färger, Kristus ligger törnkrönt och sargad i knä. På fotstycket nu otydlig inskrift i minuskler. Denna framställning av Gud Fader och Jesus är mycket ovanlig i konsten. Oftast är det Maria som håller den nedtagne Jesus i sitt knä och då kallas det Pietá eller också håller Gud Fader den korsfäste Kristus upprätt mellan sina ben. Då finns också den helige Anden med framställd som en duva och gruppen utgör Treenigheten. Gud Fader sitter upphöjd på ett podium där en otydlig text är skriven med en gotisk stil, minuskler. Ovanför gruppen finns det ett masverk med sengotiska former med krabbor och flammor, samt det nedre fältet med fiskblåsmotiv. Fyra helgonbilder är målade på varje flygeldörr. Den vänstra flygeln, sedd framifrån, framställer S:t Barbara med tornet och S:t Gertrud med en modell av ett kloster. Där under står två andra kvinnliga helgon; S:t Birgitta med dok samt sin bok och penna i händerna och S:t Katarina från Vadstena i birgittinerordens dräkt samt med en tänd oljelampa och en hind under hennes vänstra fot. Den högra dörren har två bilder av heliga biskopar överst och två heliga kungar nederst; S:t Olof med yxa och S:t Erik med svärd. När man stänger altarskåpet finns det inga målningar på flyglarnas yttersidor. Det finns enstaka spår efter krederingen så det är mycket troligt att någon bemålning har funnits tidigare.
Photo: Västernorrlands museum
I korpus mitt sitter Gud Fader på en tron med den döde Kristus på sina knän, en ikonografisk egenhet, som kan bero på sammanblandning av två vanliga framställningar, nådastolen (Gud Fader sittande och hållande den korsfäste framför sig). Gyllene krona, fotsid gyllene dräkt med gråblå innersida, mantel i samma färger, Kristus ligger törnkrönt och sargad i knä. På fotstycket nu otydlig inskrift i minuskler. Denna framställning av Gud Fader och Jesus är mycket ovanlig i konsten. Oftast är det Maria som håller den nedtagne Jesus i sitt knä och då kallas det Pietá eller också håller Gud Fader den korsfäste Kristus upprätt mellan sina ben. Då finns också den helige Anden med framställd som en duva och gruppen utgör Treenigheten. Gud Fader sitter upphöjd på ett podium där en otydlig text är skriven med en gotisk stil, minuskler. Ovanför gruppen finns det ett masverk med sengotiska former med krabbor och flammor, samt det nedre fältet med fiskblåsmotiv. Fyra helgonbilder är målade på varje flygeldörr. Den vänstra flygeln, sedd framifrån, framställer S:t Barbara med tornet och S:t Gertrud med en modell av ett kloster. Där under står två andra kvinnliga helgon; S:t Birgitta med dok samt sin bok och penna i händerna och S:t Katarina från Vadstena i birgittinerordens dräkt samt med en tänd oljelampa och en hind under hennes vänstra fot. Den högra dörren har två bilder av heliga biskopar överst och två heliga kungar nederst; S:t Olof med yxa och S:t Erik med svärd. När man stänger altarskåpet finns det inga målningar på flyglarnas yttersidor. Det finns enstaka spår efter krederingen så det är mycket troligt att någon bemålning har funnits tidigare.
Photo: Västernorrlands museum
I korpus mitt sitter Gud Fader på en tron med den döde Kristus på sina knän, en ikonografisk egenhet, som kan bero på sammanblandning av två vanliga framställningar, nådastolen (Gud Fader sittande och hållande den korsfäste framför sig). Gyllene krona, fotsid gyllene dräkt med gråblå innersida, mantel i samma färger, Kristus ligger törnkrönt och sargad i knä. På fotstycket nu otydlig inskrift i minuskler. Denna framställning av Gud Fader och Jesus är mycket ovanlig i konsten. Oftast är det Maria som håller den nedtagne Jesus i sitt knä och då kallas det Pietá eller också håller Gud Fader den korsfäste Kristus upprätt mellan sina ben. Då finns också den helige Anden med framställd som en duva och gruppen utgör Treenigheten. Gud Fader sitter upphöjd på ett podium där en otydlig text är skriven med en gotisk stil, minuskler. Ovanför gruppen finns det ett masverk med sengotiska former med krabbor och flammor, samt det nedre fältet med fiskblåsmotiv. Fyra helgonbilder är målade på varje flygeldörr. Den vänstra flygeln, sedd framifrån, framställer S:t Barbara med tornet och S:t Gertrud med en modell av ett kloster. Där under står två andra kvinnliga helgon; S:t Birgitta med dok samt sin bok och penna i händerna och S:t Katarina från Vadstena i birgittinerordens dräkt samt med en tänd oljelampa och en hind under hennes vänstra fot. Den högra dörren har två bilder av heliga biskopar överst och två heliga kungar nederst; S:t Olof med yxa och S:t Erik med svärd. När man stänger altarskåpet finns det inga målningar på flyglarnas yttersidor. Det finns enstaka spår efter krederingen så det är mycket troligt att någon bemålning har funnits tidigare.
Photo: Västernorrlands museum
I korpus mitt sitter Gud Fader på en tron med den döde Kristus på sina knän, en ikonografisk egenhet, som kan bero på sammanblandning av två vanliga framställningar, nådastolen (Gud Fader sittande och hållande den korsfäste framför sig). Gyllene krona, fotsid gyllene dräkt med gråblå innersida, mantel i samma färger, Kristus ligger törnkrönt och sargad i knä. På fotstycket nu otydlig inskrift i minuskler. Denna framställning av Gud Fader och Jesus är mycket ovanlig i konsten. Oftast är det Maria som håller den nedtagne Jesus i sitt knä och då kallas det Pietá eller också håller Gud Fader den korsfäste Kristus upprätt mellan sina ben. Då finns också den helige Anden med framställd som en duva och gruppen utgör Treenigheten. Gud Fader sitter upphöjd på ett podium där en otydlig text är skriven med en gotisk stil, minuskler. Ovanför gruppen finns det ett masverk med sengotiska former med krabbor och flammor, samt det nedre fältet med fiskblåsmotiv. Fyra helgonbilder är målade på varje flygeldörr. Den vänstra flygeln, sedd framifrån, framställer S:t Barbara med tornet och S:t Gertrud med en modell av ett kloster. Där under står två andra kvinnliga helgon; S:t Birgitta med dok samt sin bok och penna i händerna och S:t Katarina från Vadstena i birgittinerordens dräkt samt med en tänd oljelampa och en hind under hennes vänstra fot. Den högra dörren har två bilder av heliga biskopar överst och två heliga kungar nederst; S:t Olof med yxa och S:t Erik med svärd. När man stänger altarskåpet finns det inga målningar på flyglarnas yttersidor. Det finns enstaka spår efter krederingen så det är mycket troligt att någon bemålning har funnits tidigare.
Photo: Västernorrlands museum
I korpus mitt sitter Gud Fader på en tron med den döde Kristus på sina knän, en ikonografisk egenhet, som kan bero på sammanblandning av två vanliga framställningar, nådastolen (Gud Fader sittande och hållande den korsfäste framför sig). Gyllene krona, fotsid gyllene dräkt med gråblå innersida, mantel i samma färger, Kristus ligger törnkrönt och sargad i knä. På fotstycket nu otydlig inskrift i minuskler. Denna framställning av Gud Fader och Jesus är mycket ovanlig i konsten. Oftast är det Maria som håller den nedtagne Jesus i sitt knä och då kallas det Pietá eller också håller Gud Fader den korsfäste Kristus upprätt mellan sina ben. Då finns också den helige Anden med framställd som en duva och gruppen utgör Treenigheten. Gud Fader sitter upphöjd på ett podium där en otydlig text är skriven med en gotisk stil, minuskler. Ovanför gruppen finns det ett masverk med sengotiska former med krabbor och flammor, samt det nedre fältet med fiskblåsmotiv. Fyra helgonbilder är målade på varje flygeldörr. Den vänstra flygeln, sedd framifrån, framställer S:t Barbara med tornet och S:t Gertrud med en modell av ett kloster. Där under står två andra kvinnliga helgon; S:t Birgitta med dok samt sin bok och penna i händerna och S:t Katarina från Vadstena i birgittinerordens dräkt samt med en tänd oljelampa och en hind under hennes vänstra fot. Den högra dörren har två bilder av heliga biskopar överst och två heliga kungar nederst; S:t Olof med yxa och S:t Erik med svärd. När man stänger altarskåpet finns det inga målningar på flyglarnas yttersidor. Det finns enstaka spår efter krederingen så det är mycket troligt att någon bemålning har funnits tidigare.
Photo: Västernorrlands museum
Accept license and download photo