History
-
Bromsskon användes för att minska hastigheten eller stoppa tåg vid växling. Bromsskon placerades på ena rälen, tåghjulet rullade upp på skon och farten bromsades.
Just denna typ av bromssko har en rund, smal stav på ena sidan (den sidan som placeras utåt) som minskar risken att bromsskon åker av rälen till följd av skakningar. Metallfjädern är böjbar och kan följa skenans skakningar. Denna modell har en lång fläns som löper längs med nästan hela bromsskon vilket också gör att den lättare håller sig på rälen. Den långa flänsen fungerar även som en förstärkning och minskar risken att spetsen böjer sig.
Bromsskor används även som stoppbockar för att förhindra att vagnar kommer i rullning.
H. Büssing ansökte om patent till denna typen av bromssko i Sverige och fick det från den 25 juni 1895.
Förv. Fr. Hvst Cst.
Produktion: 1899 - 1933
- TillverkareHeinrich Büssing & Sohn
Classification
License information
- License Attribution (CC BY)
Metadata
- Identifier Jvm00356
- Part of collection Järnvägsmuseets föremål
- Owner of collection JÄRNVÄGSMUSEET OCH DE TRANSPORTHISTORISKA SAMLINGARNA
- Institution Järnvägsmuseet
- Date published May 4, 2022
- Date updated May 7, 2022
- DIMU-CODE 0210211650483
- UUID e12841d3-8aca-46f8-b7ac-c9ae68f586e4
- Tags