1
2
100
Motorcykel, hembygge. En tvåhjulsdriven mc konstruerad av under ledning av Berthold Ericsson, Ingenjör Einar Stormark svarade för utvecklingen av framhjulsdrivningen som monterades 1935. Den engelska JAP-motorn från J A Prestwick & Co, Tottenham, London är från 1928 eller 1929 var ursprungligen på 1 000 cc men modifierades och borrades till 1 370 cc. Amal förgasare, Bosch magnet FFVR 105. Ram och hjul togs från en engelsk OEC. Harley-Davidson växellåda från omkring 1930 och styrbroms. Norton bakhjulsnav och hållare för styre. Tvåcylindrig fyrtakts V-motor, cylindervolym 1370 cc, cylinderdiameter: 88 mm Slaglängd:86 mm Cirka 85-90 hk vid 5 000 varv/minut Drivmedel Metanol Tre växlar och kedjedrivning till fram- och bakhjul Däckdimension 3,25-3,50x19.
Photo: Cronestrand, Nisse / Tekniska museet
Motorcykel, hembygge. En tvåhjulsdriven mc konstruerad av under ledning av Berthold Ericsson, Ingenjör Einar Stormark svarade för utvecklingen av framhjulsdrivningen som monterades 1935. Den engelska JAP-motorn från J A Prestwick & Co, Tottenham, London är från 1928 eller 1929 var ursprungligen på 1 000 cc men modifierades och borrades till 1 370 cc. Amal förgasare, Bosch magnet FFVR 105. Ram och hjul togs från en engelsk OEC. Harley-Davidson växellåda från omkring 1930 och styrbroms. Norton bakhjulsnav och hållare för styre. Tvåcylindrig fyrtakts V-motor, cylindervolym 1370 cc, cylinderdiameter: 88 mm Slaglängd:86 mm Cirka 85-90 hk vid 5 000 varv/minut Drivmedel Metanol Tre växlar och kedjedrivning till fram- och bakhjul Däckdimension 3,25-3,50x19.
Photo: Häll, Peter / Tekniska museet
Accept license and download photo