1
9
100
Del av däcksplanka i ek. Totalt 48 genomgående spikhål, 26 längs plankans ena sida och 22 längs den andra. Spikhålen är original från när skeppet byggdes. Originalspikarna är bortrostade. Efter bärgningen monterades däcksplankan med rostfri fransk träskruv samt bricka. Vid demonteringen 2022 lossades alla skruvar. De brickor som gick att ta bort togs bort. En del satt så djupt i träet att det inte gick att demontera dem utan att skada plankan. Dessa brickor fick därför sitta kvar. Ilusning 80mm x 45mm finns mitt på plankans översida. Avspjälkad del är borta i ena änden som också har två genomgående stora sprickor. Undersidan är täckt av små sprickor samt har tydliga avtryck från ribbor och däcksbalkar.
Photo: Ask, Monika / Vasamuseet
Del av däcksplanka i ek. Totalt 48 genomgående spikhål, 26 längs plankans ena sida och 22 längs den andra. Spikhålen är original från när skeppet byggdes. Originalspikarna är bortrostade. Efter bärgningen monterades däcksplankan med rostfri fransk träskruv samt bricka. Vid demonteringen 2022 lossades alla skruvar. De brickor som gick att ta bort togs bort. En del satt så djupt i träet att det inte gick att demontera dem utan att skada plankan. Dessa brickor fick därför sitta kvar. Ilusning 80mm x 45mm finns mitt på plankans översida. Avspjälkad del är borta i ena änden som också har två genomgående stora sprickor. Undersidan är täckt av små sprickor samt har tydliga avtryck från ribbor och däcksbalkar.
Photo: Ask, Monika / Vasamuseet
Del av däcksplanka i ek. Totalt 48 genomgående spikhål, 26 längs plankans ena sida och 22 längs den andra. Spikhålen är original från när skeppet byggdes. Originalspikarna är bortrostade. Efter bärgningen monterades däcksplankan med rostfri fransk träskruv samt bricka. Vid demonteringen 2022 lossades alla skruvar. De brickor som gick att ta bort togs bort. En del satt så djupt i träet att det inte gick att demontera dem utan att skada plankan. Dessa brickor fick därför sitta kvar. Ilusning 80mm x 45mm finns mitt på plankans översida. Avspjälkad del är borta i ena änden som också har två genomgående stora sprickor. Undersidan är täckt av små sprickor samt har tydliga avtryck från ribbor och däcksbalkar.
Photo: Ask, Monika / Vasamuseet
Del av däcksplanka i ek. Totalt 48 genomgående spikhål, 26 längs plankans ena sida och 22 längs den andra. Spikhålen är original från när skeppet byggdes. Originalspikarna är bortrostade. Efter bärgningen monterades däcksplankan med rostfri fransk träskruv samt bricka. Vid demonteringen 2022 lossades alla skruvar. De brickor som gick att ta bort togs bort. En del satt så djupt i träet att det inte gick att demontera dem utan att skada plankan. Dessa brickor fick därför sitta kvar. Ilusning 80mm x 45mm finns mitt på plankans översida. Avspjälkad del är borta i ena änden som också har två genomgående stora sprickor. Undersidan är täckt av små sprickor samt har tydliga avtryck från ribbor och däcksbalkar.
Photo: Ask, Monika / Vasamuseet
Del av däcksplanka i ek. Totalt 48 genomgående spikhål, 26 längs plankans ena sida och 22 längs den andra. Spikhålen är original från när skeppet byggdes. Originalspikarna är bortrostade. Efter bärgningen monterades däcksplankan med rostfri fransk träskruv samt bricka. Vid demonteringen 2022 lossades alla skruvar. De brickor som gick att ta bort togs bort. En del satt så djupt i träet att det inte gick att demontera dem utan att skada plankan. Dessa brickor fick därför sitta kvar. Ilusning 80mm x 45mm finns mitt på plankans översida. Avspjälkad del är borta i ena änden som också har två genomgående stora sprickor. Undersidan är täckt av små sprickor samt har tydliga avtryck från ribbor och däcksbalkar.
Photo: Ask, Monika / Vasamuseet
Del av däcksplanka i ek. Totalt 48 genomgående spikhål, 26 längs plankans ena sida och 22 längs den andra. Spikhålen är original från när skeppet byggdes. Originalspikarna är bortrostade. Efter bärgningen monterades däcksplankan med rostfri fransk träskruv samt bricka. Vid demonteringen 2022 lossades alla skruvar. De brickor som gick att ta bort togs bort. En del satt så djupt i träet att det inte gick att demontera dem utan att skada plankan. Dessa brickor fick därför sitta kvar. Ilusning 80mm x 45mm finns mitt på plankans översida. Avspjälkad del är borta i ena änden som också har två genomgående stora sprickor. Undersidan är täckt av små sprickor samt har tydliga avtryck från ribbor och däcksbalkar.
Photo: Ask, Monika / Vasamuseet
Del av däcksplanka i ek. Totalt 48 genomgående spikhål, 26 längs plankans ena sida och 22 längs den andra. Spikhålen är original från när skeppet byggdes. Originalspikarna är bortrostade. Efter bärgningen monterades däcksplankan med rostfri fransk träskruv samt bricka. Vid demonteringen 2022 lossades alla skruvar. De brickor som gick att ta bort togs bort. En del satt så djupt i träet att det inte gick att demontera dem utan att skada plankan. Dessa brickor fick därför sitta kvar. Ilusning 80mm x 45mm finns mitt på plankans översida. Avspjälkad del är borta i ena änden som också har två genomgående stora sprickor. Undersidan är täckt av små sprickor samt har tydliga avtryck från ribbor och däcksbalkar.
Photo: Ask, Monika / Vasamuseet
Del av däcksplanka i ek. Totalt 48 genomgående spikhål, 26 längs plankans ena sida och 22 längs den andra. Spikhålen är original från när skeppet byggdes. Originalspikarna är bortrostade. Efter bärgningen monterades däcksplankan med rostfri fransk träskruv samt bricka. Vid demonteringen 2022 lossades alla skruvar. De brickor som gick att ta bort togs bort. En del satt så djupt i träet att det inte gick att demontera dem utan att skada plankan. Dessa brickor fick därför sitta kvar. Ilusning 80mm x 45mm finns mitt på plankans översida. Avspjälkad del är borta i ena änden som också har två genomgående stora sprickor. Undersidan är täckt av små sprickor samt har tydliga avtryck från ribbor och däcksbalkar.
Photo: Ask, Monika / Vasamuseet
Del av däcksplanka i ek. Totalt 48 genomgående spikhål, 26 längs plankans ena sida och 22 längs den andra. Spikhålen är original från när skeppet byggdes. Originalspikarna är bortrostade. Efter bärgningen monterades däcksplankan med rostfri fransk träskruv samt bricka. Vid demonteringen 2022 lossades alla skruvar. De brickor som gick att ta bort togs bort. En del satt så djupt i träet att det inte gick att demontera dem utan att skada plankan. Dessa brickor fick därför sitta kvar. Ilusning 80mm x 45mm finns mitt på plankans översida. Avspjälkad del är borta i ena änden som också har två genomgående stora sprickor. Undersidan är täckt av små sprickor samt har tydliga avtryck från ribbor och däcksbalkar.
Photo: Vasamuseet
Accept license and download photo