1
7
100
Däcksplanka i ek. Totalt 50 genomgående spikhål, 23 längs plankans ena sida och 25 längs den andra, 2 i mitten av plankan. Spikhålen är original från när skeppet byggdes. Originalspikarna är bortrostade. Efter bärgningen monterades däcksplankan med rostfri fransk träskruv samt bricka. Vid demonteringen 2022 lossades alla skruvar. De brickor som gick att ta bort togs bort. En del satt så djupt i träet att det inte gick att demontera dem utan att skada plankan. Dessa brickor fick därför sitta kvar. Snedsågad i ena änden som också är fasad. Denna sida har varit under ett bogband, tydliga märken efter det syns. Denna ände har äen områden täckta av tjära/bäck. I andra änden saknas en liten bit av plankan, vid ett spikhål. Undersidan är täckt av små sprickor samt har tydliga avtryck från ribbor och däcksbalkar. Ett bulthål, uppborrat under bultbytet.
Photo: Ask, Monika / Vasamuseet
Däcksplanka i ek. Totalt 50 genomgående spikhål, 23 längs plankans ena sida och 25 längs den andra, 2 i mitten av plankan. Spikhålen är original från när skeppet byggdes. Originalspikarna är bortrostade. Efter bärgningen monterades däcksplankan med rostfri fransk träskruv samt bricka. Vid demonteringen 2022 lossades alla skruvar. De brickor som gick att ta bort togs bort. En del satt så djupt i träet att det inte gick att demontera dem utan att skada plankan. Dessa brickor fick därför sitta kvar. Snedsågad i ena änden som också är fasad. Denna sida har varit under ett bogband, tydliga märken efter det syns. Denna ände har äen områden täckta av tjära/bäck. I andra änden saknas en liten bit av plankan, vid ett spikhål. Undersidan är täckt av små sprickor samt har tydliga avtryck från ribbor och däcksbalkar. Ett bulthål, uppborrat under bultbytet.
Photo: Ask, Monika / Vasamuseet
Däcksplanka i ek. Totalt 50 genomgående spikhål, 23 längs plankans ena sida och 25 längs den andra, 2 i mitten av plankan. Spikhålen är original från när skeppet byggdes. Originalspikarna är bortrostade. Efter bärgningen monterades däcksplankan med rostfri fransk träskruv samt bricka. Vid demonteringen 2022 lossades alla skruvar. De brickor som gick att ta bort togs bort. En del satt så djupt i träet att det inte gick att demontera dem utan att skada plankan. Dessa brickor fick därför sitta kvar. Snedsågad i ena änden som också är fasad. Denna sida har varit under ett bogband, tydliga märken efter det syns. Denna ände har äen områden täckta av tjära/bäck. I andra änden saknas en liten bit av plankan, vid ett spikhål. Undersidan är täckt av små sprickor samt har tydliga avtryck från ribbor och däcksbalkar. Ett bulthål, uppborrat under bultbytet.
Photo: Ask, Monika / Vasamuseet
Däcksplanka i ek. Totalt 50 genomgående spikhål, 23 längs plankans ena sida och 25 längs den andra, 2 i mitten av plankan. Spikhålen är original från när skeppet byggdes. Originalspikarna är bortrostade. Efter bärgningen monterades däcksplankan med rostfri fransk träskruv samt bricka. Vid demonteringen 2022 lossades alla skruvar. De brickor som gick att ta bort togs bort. En del satt så djupt i träet att det inte gick att demontera dem utan att skada plankan. Dessa brickor fick därför sitta kvar. Snedsågad i ena änden som också är fasad. Denna sida har varit under ett bogband, tydliga märken efter det syns. Denna ände har äen områden täckta av tjära/bäck. I andra änden saknas en liten bit av plankan, vid ett spikhål. Undersidan är täckt av små sprickor samt har tydliga avtryck från ribbor och däcksbalkar. Ett bulthål, uppborrat under bultbytet.
Photo: Ask, Monika / Vasamuseet
Däcksplanka i ek. Totalt 50 genomgående spikhål, 23 längs plankans ena sida och 25 längs den andra, 2 i mitten av plankan. Spikhålen är original från när skeppet byggdes. Originalspikarna är bortrostade. Efter bärgningen monterades däcksplankan med rostfri fransk träskruv samt bricka. Vid demonteringen 2022 lossades alla skruvar. De brickor som gick att ta bort togs bort. En del satt så djupt i träet att det inte gick att demontera dem utan att skada plankan. Dessa brickor fick därför sitta kvar. Snedsågad i ena änden som också är fasad. Denna sida har varit under ett bogband, tydliga märken efter det syns. Denna ände har äen områden täckta av tjära/bäck. I andra änden saknas en liten bit av plankan, vid ett spikhål. Undersidan är täckt av små sprickor samt har tydliga avtryck från ribbor och däcksbalkar. Ett bulthål, uppborrat under bultbytet.
Photo: Ask, Monika / Vasamuseet
Däcksplanka i ek. Totalt 50 genomgående spikhål, 23 längs plankans ena sida och 25 längs den andra, 2 i mitten av plankan. Spikhålen är original från när skeppet byggdes. Originalspikarna är bortrostade. Efter bärgningen monterades däcksplankan med rostfri fransk träskruv samt bricka. Vid demonteringen 2022 lossades alla skruvar. De brickor som gick att ta bort togs bort. En del satt så djupt i träet att det inte gick att demontera dem utan att skada plankan. Dessa brickor fick därför sitta kvar. Snedsågad i ena änden som också är fasad. Denna sida har varit under ett bogband, tydliga märken efter det syns. Denna ände har äen områden täckta av tjära/bäck. I andra änden saknas en liten bit av plankan, vid ett spikhål. Undersidan är täckt av små sprickor samt har tydliga avtryck från ribbor och däcksbalkar. Ett bulthål, uppborrat under bultbytet.
Photo: Ask, Monika / Vasamuseet
Däcksplanka i ek. Totalt 50 genomgående spikhål, 23 längs plankans ena sida och 25 längs den andra, 2 i mitten av plankan. Spikhålen är original från när skeppet byggdes. Originalspikarna är bortrostade. Efter bärgningen monterades däcksplankan med rostfri fransk träskruv samt bricka. Vid demonteringen 2022 lossades alla skruvar. De brickor som gick att ta bort togs bort. En del satt så djupt i träet att det inte gick att demontera dem utan att skada plankan. Dessa brickor fick därför sitta kvar. Snedsågad i ena änden som också är fasad. Denna sida har varit under ett bogband, tydliga märken efter det syns. Denna ände har äen områden täckta av tjära/bäck. I andra änden saknas en liten bit av plankan, vid ett spikhål. Undersidan är täckt av små sprickor samt har tydliga avtryck från ribbor och däcksbalkar. Ett bulthål, uppborrat under bultbytet.
Photo: Vasamuseet
Accept license and download photo