Däcksplanka i ek, svagt snedsågad i ena änden.
Totalt 46 genomgående spikhål, 23 längs plankans ena sida och 23 längs den andra.
Spikhålen är original från när skeppet byggdes. Originalspikarna är bortrostade. Efter bärgningen monterades däcksplankan med rostfri fransk träskruv samt bricka. Vid demonteringen 2022 lossades alla skruvar. De brickor som gick att ta bort togs bort. En del satt så djupt i träet att det inte gick att demontera dem utan att skada plankan. Dessa brickor fick därför sitta kvar.
I ena änden finns en fastspikad ilusning
Två genomgående bulthål, orörda.
Undersidan är täckt av små sprickor samt har tydliga avtryck från ribbor och däcksbalkar.
Photo:
Ask, Monika
/
Vasamuseet
Däcksplanka i ek, svagt snedsågad i ena änden.
Totalt 46 genomgående spikhål, 23 längs plankans ena sida och 23 längs den andra.
Spikhålen är original från när skeppet byggdes. Originalspikarna är bortrostade. Efter bärgningen monterades däcksplankan med rostfri fransk träskruv samt bricka. Vid demonteringen 2022 lossades alla skruvar. De brickor som gick att ta bort togs bort. En del satt så djupt i träet att det inte gick att demontera dem utan att skada plankan. Dessa brickor fick därför sitta kvar.
I ena änden finns en fastspikad ilusning
Två genomgående bulthål, orörda.
Undersidan är täckt av små sprickor samt har tydliga avtryck från ribbor och däcksbalkar.
Photo:
Ask, Monika
/
Vasamuseet
Däcksplanka i ek, svagt snedsågad i ena änden.
Totalt 46 genomgående spikhål, 23 längs plankans ena sida och 23 längs den andra.
Spikhålen är original från när skeppet byggdes. Originalspikarna är bortrostade. Efter bärgningen monterades däcksplankan med rostfri fransk träskruv samt bricka. Vid demonteringen 2022 lossades alla skruvar. De brickor som gick att ta bort togs bort. En del satt så djupt i träet att det inte gick att demontera dem utan att skada plankan. Dessa brickor fick därför sitta kvar.
I ena änden finns en fastspikad ilusning
Två genomgående bulthål, orörda.
Undersidan är täckt av små sprickor samt har tydliga avtryck från ribbor och däcksbalkar.
Photo:
Ask, Monika
/
Vasamuseet
Däcksplanka i ek, svagt snedsågad i ena änden.
Totalt 46 genomgående spikhål, 23 längs plankans ena sida och 23 längs den andra.
Spikhålen är original från när skeppet byggdes. Originalspikarna är bortrostade. Efter bärgningen monterades däcksplankan med rostfri fransk träskruv samt bricka. Vid demonteringen 2022 lossades alla skruvar. De brickor som gick att ta bort togs bort. En del satt så djupt i träet att det inte gick att demontera dem utan att skada plankan. Dessa brickor fick därför sitta kvar.
I ena änden finns en fastspikad ilusning
Två genomgående bulthål, orörda.
Undersidan är täckt av små sprickor samt har tydliga avtryck från ribbor och däcksbalkar.
Photo:
Ask, Monika
/
Vasamuseet
Däcksplanka i ek, svagt snedsågad i ena änden.
Totalt 46 genomgående spikhål, 23 längs plankans ena sida och 23 längs den andra.
Spikhålen är original från när skeppet byggdes. Originalspikarna är bortrostade. Efter bärgningen monterades däcksplankan med rostfri fransk träskruv samt bricka. Vid demonteringen 2022 lossades alla skruvar. De brickor som gick att ta bort togs bort. En del satt så djupt i träet att det inte gick att demontera dem utan att skada plankan. Dessa brickor fick därför sitta kvar.
I ena änden finns en fastspikad ilusning
Två genomgående bulthål, orörda.
Undersidan är täckt av små sprickor samt har tydliga avtryck från ribbor och däcksbalkar.
Photo:
Ask, Monika
/
Vasamuseet
Däcksplanka i ek, svagt snedsågad i ena änden.
Totalt 46 genomgående spikhål, 23 längs plankans ena sida och 23 längs den andra.
Spikhålen är original från när skeppet byggdes. Originalspikarna är bortrostade. Efter bärgningen monterades däcksplankan med rostfri fransk träskruv samt bricka. Vid demonteringen 2022 lossades alla skruvar. De brickor som gick att ta bort togs bort. En del satt så djupt i träet att det inte gick att demontera dem utan att skada plankan. Dessa brickor fick därför sitta kvar.
I ena änden finns en fastspikad ilusning
Två genomgående bulthål, orörda.
Undersidan är täckt av små sprickor samt har tydliga avtryck från ribbor och däcksbalkar.
Photo:
Ask, Monika
/
Vasamuseet
Däcksplanka i ek, svagt snedsågad i ena änden.
Totalt 46 genomgående spikhål, 23 längs plankans ena sida och 23 längs den andra.
Spikhålen är original från när skeppet byggdes. Originalspikarna är bortrostade. Efter bärgningen monterades däcksplankan med rostfri fransk träskruv samt bricka. Vid demonteringen 2022 lossades alla skruvar. De brickor som gick att ta bort togs bort. En del satt så djupt i träet att det inte gick att demontera dem utan att skada plankan. Dessa brickor fick därför sitta kvar.
I ena änden finns en fastspikad ilusning
Två genomgående bulthål, orörda.
Undersidan är täckt av små sprickor samt har tydliga avtryck från ribbor och däcksbalkar.
Photo:
Vasamuseet