1
3
100
Gyro utombordsmotor tillverkades i Falun av Gyroverken Speed AB. Fabriken grundades år 1933. En ny ägare tog över 1934 och tillverkningen flyttades till nybyggda lokaler i Stennäset i norra Falun. Gyromotorerna var moderna för sin tid och mycket avancerade tvåtaktskonstruktioner. Den populäraste modellen hette" Lilla Björn" och var på 123cc med en prestanda på 3,5-4 hk. Totalt producerade fabriken ca 2 200 motorer fram till 1939. På 1940-talet tillverkade fabriken gengasapparater, därefter hade Hagströms dragspelsfabrik en filial i lokalen och idag finns Falu Stenhuggeri i den gamla Gyrofabriken.
Photo: Eriksson, Per / Dalarnas museum
Gyro utombordsmotor tillverkades i Falun av Gyroverken Speed AB. Fabriken grundades år 1933. En ny ägare tog över 1934 och tillverkningen flyttades till nybyggda lokaler i Stennäset i norra Falun. Gyromotorerna var moderna för sin tid och mycket avancerade tvåtaktskonstruktioner. Den populäraste modellen hette" Lilla Björn" och var på 123cc med en prestanda på 3,5-4 hk. Totalt producerade fabriken ca 2 200 motorer fram till 1939. På 1940-talet tillverkade fabriken gengasapparater, därefter hade Hagströms dragspelsfabrik en filial i lokalen och idag finns Falu Stenhuggeri i den gamla Gyrofabriken.
Photo: Eriksson, Per / Dalarnas museum
Gyro utombordsmotor tillverkades i Falun av Gyroverken Speed AB. Fabriken grundades år 1933. En ny ägare tog över 1934 och tillverkningen flyttades till nybyggda lokaler i Stennäset i norra Falun. Gyromotorerna var moderna för sin tid och mycket avancerade tvåtaktskonstruktioner. Den populäraste modellen hette" Lilla Björn" och var på 123cc med en prestanda på 3,5-4 hk. Totalt producerade fabriken ca 2 200 motorer fram till 1939. På 1940-talet tillverkade fabriken gengasapparater, därefter hade Hagströms dragspelsfabrik en filial i lokalen och idag finns Falu Stenhuggeri i den gamla Gyrofabriken.
Photo: Dalarnas museum
Accept license and download photo