1
6
100
Två arbetsringar, vardagsringar, i svart etui av plast. Den ena ringen är tillverkad i gulmetall, stämplad med ”Äkta fransk gulmetall” vilket indikerar att den troligen är tidigare än 1860-tal. Efter 1860 började man stämpla med enbart ”Gulmetall”. Den andra ringen, i gulddoubblé är också från 1800-talet och troligen tillverkad i Frankrike – där var stämpeln med fågeln (en fågel med en ring i näbben, se foto) vanlig. Stämpeln i sig har endast en dekorativ betydelse. Syftet att använda dessa ringara var att man skulle spara på vigselringen och i stället använda denna typ till vardags.
Photo: Länsmuseet Gävleborg
Två arbetsringar, vardagsringar, i svart etui av plast. Den ena ringen är tillverkad i gulmetall, stämplad med ”Äkta fransk gulmetall” vilket indikerar att den troligen är tidigare än 1860-tal. Efter 1860 började man stämpla med enbart ”Gulmetall”. Den andra ringen, i gulddoubblé är också från 1800-talet och troligen tillverkad i Frankrike – där var stämpeln med fågeln (en fågel med en ring i näbben, se foto) vanlig. Stämpeln i sig har endast en dekorativ betydelse. Syftet att använda dessa ringara var att man skulle spara på vigselringen och i stället använda denna typ till vardags.
Photo: Länsmuseet Gävleborg
Två arbetsringar, vardagsringar, i svart etui av plast. Den ena ringen är tillverkad i gulmetall, stämplad med ”Äkta fransk gulmetall” vilket indikerar att den troligen är tidigare än 1860-tal. Efter 1860 började man stämpla med enbart ”Gulmetall”. Den andra ringen, i gulddoubblé är också från 1800-talet och troligen tillverkad i Frankrike – där var stämpeln med fågeln (en fågel med en ring i näbben, se foto) vanlig. Stämpeln i sig har endast en dekorativ betydelse. Syftet att använda dessa ringara var att man skulle spara på vigselringen och i stället använda denna typ till vardags.
Photo: Länsmuseet Gävleborg
Två arbetsringar, vardagsringar, i svart etui av plast. Den ena ringen är tillverkad i gulmetall, stämplad med ”Äkta fransk gulmetall” vilket indikerar att den troligen är tidigare än 1860-tal. Efter 1860 började man stämpla med enbart ”Gulmetall”. Den andra ringen, i gulddoubblé är också från 1800-talet och troligen tillverkad i Frankrike – där var stämpeln med fågeln (en fågel med en ring i näbben, se foto) vanlig. Stämpeln i sig har endast en dekorativ betydelse. Syftet att använda dessa ringara var att man skulle spara på vigselringen och i stället använda denna typ till vardags.
Photo: Länsmuseet Gävleborg
Två arbetsringar, vardagsringar, i svart etui av plast. Den ena ringen är tillverkad i gulmetall, stämplad med ”Äkta fransk gulmetall” vilket indikerar att den troligen är tidigare än 1860-tal. Efter 1860 började man stämpla med enbart ”Gulmetall”. Den andra ringen, i gulddoubblé är också från 1800-talet och troligen tillverkad i Frankrike – där var stämpeln med fågeln (en fågel med en ring i näbben, se foto) vanlig. Stämpeln i sig har endast en dekorativ betydelse. Syftet att använda dessa ringara var att man skulle spara på vigselringen och i stället använda denna typ till vardags.
Photo: Länsmuseet Gävleborg
Två arbetsringar, vardagsringar, i svart etui av plast. Den ena ringen är tillverkad i gulmetall, stämplad med ”Äkta fransk gulmetall” vilket indikerar att den troligen är tidigare än 1860-tal. Efter 1860 började man stämpla med enbart ”Gulmetall”. Den andra ringen, i gulddoubblé är också från 1800-talet och troligen tillverkad i Frankrike – där var stämpeln med fågeln (en fågel med en ring i näbben, se foto) vanlig. Stämpeln i sig har endast en dekorativ betydelse. Syftet att använda dessa ringara var att man skulle spara på vigselringen och i stället använda denna typ till vardags.
Photo: Länsmuseet Gävleborg
Accept license and download photo