1 2
AB Stockholms Spårvägar F3 nr 1585 Registreringsskylt A1585 Under och efter andra världskriget byggdes trådbusstrafiken kraftigt ut i Stockholm och blev det mest omfattande i Norden, med som mest nära 200 vagnar i trafik i början av 1950-talet. De första ledbussarna i Stockholm var 10 italienska trådbussar, som trafikerade linjen till Gröndal. Flera faktorer bidrog till att trådbusstrafiken började avvecklas redan mot slutet av 50-talet. De sista trådbussarna togs ur trafik 1964. I Sverige har trådbussar även funnits i Göteborg åren 1941-1964. Sedan 2003 finns en trådbusslinje i Landskrona. Photo: Spårvägsmuseet
Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)
AB Stockholms Spårvägar F3 nr 1585 Registreringsskylt A1585 Under och efter andra världskriget byggdes trådbusstrafiken kraftigt ut i Stockholm och blev det mest omfattande i Norden, med som mest nära 200 vagnar i trafik i början av 1950-talet. De första ledbussarna i Stockholm var 10 italienska trådbussar, som trafikerade linjen till Gröndal. Flera faktorer bidrog till att trådbusstrafiken började avvecklas redan mot slutet av 50-talet. De sista trådbussarna togs ur trafik 1964. I Sverige har trådbussar även funnits i Göteborg åren 1941-1964. Sedan 2003 finns en trådbusslinje i Landskrona. Photo: Spårvägsmuseet
Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)
  • Accept license and download photo