Includes 8 objects
History
-
Saab 17 är ett enmotorigt, lågvingat bomb- och spaningsflygplan med en besättning på två personer. Flygplanet som konstruerades och byggdes av Saab i Linköping och Trollhättan är företagets första helt egna konstruktion. Piloten Claes Smith genomförde den första provflygningen i maj 1940. Flygplanet fanns i tre grundversioner och totalt tillverkade Saab 325 exemplar inklusive provflygplanen.
Den svenska Krigsmakten beställde sammanlagt 322 exemplar av Saab 17. Leveranserna ut till flottiljerna pågick fram till i oktober 1944. Saab 17 var ett mycket mångsidigt flygplan och användes både som bomb- och spaningsflygplan med de militära beteckningarna B 17 respektive S 17. Bombflygplanet B 17 kunde bära upp till 500 kg bomber och hade två fast monterade och en rörlig 8 mm kulspruta. Spaningsflygplanet S 17A var utrustat med en seriebildskamera och beväpningen bestod av en rörlig 8 mm kulspruta. Flygplanet hade många nya tekniska detaljer, bland annat täckande kåpor som skydd på de uppfällbara landställsbenen. I utfällt läge gjorde kåporna att landstället fungerade som dykbroms. Landställen kunde vara försedda med hjul eller skidor och ytterligare ett alternativ var fast monterade flottörer.
B 17A och S 17A var utrustade med STWC-3-motorer. Den amerikanska motorn Pratt & Whitney Twin Wasp som licenstillverkades hos Svenska Flygmotor AB i Trollhättan.
B 17B och S 17B var försedda med den brittiska Bristol Mercury-motorn My XXIV, som licenstillverkades hos Svenska Flygmotor AB i Trollhättan. Ett exemplar av S 17BL visas i Flygvapenmuseums utställning Det svenska militärflyget 1910-1945.
B 17C hade den italienska motorns Piaggio P XI bis.
Det här exemplaret av B 17 blev levererat till flygvapnet i juli 1943 och har tjänstgjort på Skaraborgs flygflottilj F 7 i Såtenäs; på Hallands flygflottilj F 14 i Halmstad och på Västmanlands flygflottilj F 1 i Västerås. År 1954 civilregistrerades flygplanet till SE-BYH. Det blev målat helt i gult och använt som målbogserare av Svensk flygtjänst AB. I november 1957 övertog företaget Avia i Visby flygplanet. Det blev ställt i förråd i Visby sommaren 1968 efter att en skadad motorcylinder upptäckts. Insatser från Svensk flyghistorisk förening gjorde att SE-BYH blev överförd till Flygvapenmuseum under hösten 1969. Idén till att göra SE-BYH i flygbart skick till Saabs 60-årsjubileum föddes under en middag hösten 1995. Flygplanet fraktades till Flygvapenmuseums verkstad ett år senare och ett intensivt arbete satte igång. Den gulmålade SE-BYH och dess skadade motor skulle inspekteras, renoveras, målas om, besiktigas, godkännas och provflygas på mindre än ett år. Arbetsgruppen klarade den tuffa uppgiften och den 11 juni 1997 genomförde piloten Kjell Nordström den första flygningen. Sedan dess har flygplanet deltagit vid många flyguppvisningar. Det är B 17 kamratförening som sköter om Flygvapenmuseums B 17, SE-BYH.
Kuriosa: Från och med november 1957 tar makarna Nils och Birgit Thürings företag Avia över flygplanet och baseringen blir Visby. Där flygs planet av paret fram till 30 juni 1968. Birgit Thüring (1912-1984) var den första kvinnan i Sverige som fick C-certifikat i trafikflygning för offentlig lufttrafik, samt den första kvinnan som erhöll Aftonbladets bragdmedalj för svensk flygargärning.
Produktion: 1943
- TillverkareSaab AB (1937)
- Adress, HuvudkontorSverige (SE) Stockholm
- Adress, kontorSverige (SE) Östergötland Linköping
- Alternative namesSvenska aeroplanaktiebolaget
- NationalitySverige (SE)
- DigitaltMuseumSearch in «Saab AB»
- TillverkningsortSverige Östergötland Linköping
Relation
License information
-
License
Attribution (CC BY)
- Rättighetsinnehavare Flygvapenmuseum
Metadata
- Identifier FVM.145284
- Part of collection Flygvapenmuseums föremål
- Owner of collection Flygvapenmuseum
- Institution Flygvapenmuseum
- Date published November 14, 2024
- Date updated November 14, 2024
- DIMU-CODE 0210214724655
- UUID a11901fe-11ae-46c7-85fb-31468c834d7a
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».