History
-
Proveniens
- FartygFYRSPÄNNAREN
- History
1700-talsvrak.
Vraket undersöktes åren 1964-65 av Sjöhistoriska museet under ledning av Carl Olof Cederlund. 2002 gjordes en ny fotodokumentation utförd av Sten Lövstrand, vilken även medverkade vid undersökningarna på 1960-talet.
Status: Botten på vrakplatsen består av berg som täckts med lera. Fören ligger in mot berget, vilket medfört att denna del av vraket inte sjunkit ned i dyn i samma utsträckning som aktern. Följaktligen är fören mer nedbruten än aktern.
Akterstäven står nerkörd i leran akter om vraket. Akterstävsföljaren finns bevarad på ursprunglig plats. Åtminstone de tre nedersta borden på varje sida hänger inbördes samman medan stäven flyttat på sig. Om man fortsätter föröver, saknas de bottenstockar, vilka setat mellan akterstäven och kölsvinets aktre ände. Kölsvinet har en längd av 11,1 meter och är bevarat på ursprunglig plats. Under kölsvinet är troligtvis samtliga bottenstockar bevarade. För om kölsvinet är vraket i det närmaste helt förstört. Förstäven har påträffats liggande lös. Skrovets sidor har fallit ut och brutits ned och ligger nu spridda på vrakplatsen.
För om kölsvinets förliga avslutning och 2,5 meter åt styrbord ligger en stor rostklump - eventuellt rester av ett ankare. Ytterligare ett 10-tal meter föröver, något åt styrbord, finns en koncentration av träfragment och tegelsten. Längs vrakets sidor ligger lösa delar av skrovet. En del av dem är bortflyttade i samband med undersökningarna. Några meter akter om det sammanghängande skrovpartiet ligger delar av akterskeppet (status 1965).
Vid återbesök på vrakplatsen 2002, konstaterades att antalet spant minskat samt att den utfallna babordssidan var helt borta. De åren 1964-65 utgrävda områdena, är idag helt igenslammade. Vraket har sannolikt tappat mycket av sin naturliga stadga vid utgrävningarna på 1960-talet (status 2002).
Övrigt: En alternativ positionsbestämmning är 58,47,50/17,52,45.
Historik: Benäms ibland som hukarejakt.
Fyndeta av skeppet gjordes 6 juni 1963 av sportdykargruppen Slamkryparna, ledd av Sten Löfstrand. Undersökning av fartyget gjordes under 1964 och 1965 av Statens Sjöhistoriska museum. Ansvarig för undersökningen var Carl Olof Cederlund.
För datering av vraket (1770-tal) har man utgått från stämpel på träfat (SM 20100.1) som tolkats som tillhörande Färna bruk, utanför Hallstahammar. Stämpeln användes från 1739 till ca 1773. Ett fajansfat från Rörstrand (SM 20100.2) med stämpel Stockholm 44 - tillverkat 1744. Ett mynt (SM 20100.4) från 1740-talets sista år. En borrsväng (SM 20100.7) med årtalet 1761. En flintgodstallrik tillverkad vid Mariebergs fajansfabrik (SM 20100.3), signerad MB Sten. Sten blev direktör för Marieberg 1769.
- ProfessionHukarejakt
- Other informationFartyg ort: Sve, Utsidan, Rundkullen || Fartyg år: Förlist || Rederi ort: Torö sn || Rederi år: Ca 1770 ||
- DigitaltMuseumSearch in «FYRSPÄNNAREN»
- History
Ägande
- Tidigare ägareDykarklubben Slamkryparna
Classification
References
-
- Fotoreferenser932 A
License information
-
License
Attribution (CC BY)
Metadata
- Identifier SM 20100.6
- Part of collection Sjöhistoriska museets föremål
- Owner of collection SJÖHISTORISKA MUSEET
- Institution Sjöhistoriska museet
- Date published January 17, 2025
- Date updated February 7, 2025
- DIMU-CODE 0210214828657
- UUID 7d8966c3-0868-4bf7-80fd-585468ae0eff
- Tags