1
4
100
Rektangulär schal med svart bottenfärg och bårder med ett detaljerat orientalisk-inspirerat mönster i rött, gult och ljusblått. Smal småmönstrad bård på mitten markerar var schalen skulle vikas. Liknande smala bårder finns även längs lång- och kortsidorna. Vid kortsidorna innanför den smala bården en bred bård av medaljonger med mir-i-botha-motiv (även kallat "schalgurka", flamman med mera, se litteraturlistan Sandberg). Paisleyschalar, som schalar av denna typ kallas även om de inte alltid är gjorda i Paisley (Skottland), har ofta mir-i-botha-motiv. Därför har det med tiden även kommit att kallas "paisley-mönster". På grund av det komplicerade mönstret kan man med säkerhet säga att schalen är vävd i vävstol med jacquardmaskin. Schalar av det här formatet började vävas på 1840-talet i samband med att krinolinen kom. Schalar av Paisleytyp miste sin populäritet på 1870-talet, sista schalen vävdes i Paisley 1886. Dateringen gjord utifrån de uppgifterna. Schalen var en gåva från givarens far till hans mor. Modern hette Julia Mattiasson, född 1876 i Nolby, Solberga socken. Enligt gåvans förmedlare hade hon ej råd att använda den för att det var för fint. Ytterligare personuppgifter se UM026244. Textilierna UM026244 - UM026246 har mestadels förvarats i en "uppbäddad säng" i hemmet i Nolby. Schalen är av okänt ursprung. Stort hål vid mittbården. Ett stort och flera mindre hål i svarta partierna. Ett hål i breda bården vid ena kortsidan. Bristningar. Fransarna slitna. Blekt. Ljusbruna fläckar här och var.
Photo: Bohusläns museum
Rektangulär schal med svart bottenfärg och bårder med ett detaljerat orientalisk-inspirerat mönster i rött, gult och ljusblått. Smal småmönstrad bård på mitten markerar var schalen skulle vikas. Liknande smala bårder finns även längs lång- och kortsidorna. Vid kortsidorna innanför den smala bården en bred bård av medaljonger med mir-i-botha-motiv (även kallat "schalgurka", flamman med mera, se litteraturlistan Sandberg). Paisleyschalar, som schalar av denna typ kallas även om de inte alltid är gjorda i Paisley (Skottland), har ofta mir-i-botha-motiv. Därför har det med tiden även kommit att kallas "paisley-mönster". På grund av det komplicerade mönstret kan man med säkerhet säga att schalen är vävd i vävstol med jacquardmaskin. Schalar av det här formatet började vävas på 1840-talet i samband med att krinolinen kom. Schalar av Paisleytyp miste sin populäritet på 1870-talet, sista schalen vävdes i Paisley 1886. Dateringen gjord utifrån de uppgifterna. Schalen var en gåva från givarens far till hans mor. Modern hette Julia Mattiasson, född 1876 i Nolby, Solberga socken. Enligt gåvans förmedlare hade hon ej råd att använda den för att det var för fint. Ytterligare personuppgifter se UM026244. Textilierna UM026244 - UM026246 har mestadels förvarats i en "uppbäddad säng" i hemmet i Nolby. Schalen är av okänt ursprung. Stort hål vid mittbården. Ett stort och flera mindre hål i svarta partierna. Ett hål i breda bården vid ena kortsidan. Bristningar. Fransarna slitna. Blekt. Ljusbruna fläckar här och var.
Photo: Bohusläns museum
Rektangulär schal med svart bottenfärg och bårder med ett detaljerat orientalisk-inspirerat mönster i rött, gult och ljusblått. Smal småmönstrad bård på mitten markerar var schalen skulle vikas. Liknande smala bårder finns även längs lång- och kortsidorna. Vid kortsidorna innanför den smala bården en bred bård av medaljonger med mir-i-botha-motiv (även kallat "schalgurka", flamman med mera, se litteraturlistan Sandberg). Paisleyschalar, som schalar av denna typ kallas även om de inte alltid är gjorda i Paisley (Skottland), har ofta mir-i-botha-motiv. Därför har det med tiden även kommit att kallas "paisley-mönster". På grund av det komplicerade mönstret kan man med säkerhet säga att schalen är vävd i vävstol med jacquardmaskin. Schalar av det här formatet började vävas på 1840-talet i samband med att krinolinen kom. Schalar av Paisleytyp miste sin populäritet på 1870-talet, sista schalen vävdes i Paisley 1886. Dateringen gjord utifrån de uppgifterna. Schalen var en gåva från givarens far till hans mor. Modern hette Julia Mattiasson, född 1876 i Nolby, Solberga socken. Enligt gåvans förmedlare hade hon ej råd att använda den för att det var för fint. Ytterligare personuppgifter se UM026244. Textilierna UM026244 - UM026246 har mestadels förvarats i en "uppbäddad säng" i hemmet i Nolby. Schalen är av okänt ursprung. Stort hål vid mittbården. Ett stort och flera mindre hål i svarta partierna. Ett hål i breda bården vid ena kortsidan. Bristningar. Fransarna slitna. Blekt. Ljusbruna fläckar här och var.
Photo: Bohusläns museum
Rektangulär schal med svart bottenfärg och bårder med ett detaljerat orientalisk-inspirerat mönster i rött, gult och ljusblått. Smal småmönstrad bård på mitten markerar var schalen skulle vikas. Liknande smala bårder finns även längs lång- och kortsidorna. Vid kortsidorna innanför den smala bården en bred bård av medaljonger med mir-i-botha-motiv (även kallat "schalgurka", flamman med mera, se litteraturlistan Sandberg). Paisleyschalar, som schalar av denna typ kallas även om de inte alltid är gjorda i Paisley (Skottland), har ofta mir-i-botha-motiv. Därför har det med tiden även kommit att kallas "paisley-mönster". På grund av det komplicerade mönstret kan man med säkerhet säga att schalen är vävd i vävstol med jacquardmaskin. Schalar av det här formatet började vävas på 1840-talet i samband med att krinolinen kom. Schalar av Paisleytyp miste sin populäritet på 1870-talet, sista schalen vävdes i Paisley 1886. Dateringen gjord utifrån de uppgifterna. Schalen var en gåva från givarens far till hans mor. Modern hette Julia Mattiasson, född 1876 i Nolby, Solberga socken. Enligt gåvans förmedlare hade hon ej råd att använda den för att det var för fint. Ytterligare personuppgifter se UM026244. Textilierna UM026244 - UM026246 har mestadels förvarats i en "uppbäddad säng" i hemmet i Nolby. Schalen är av okänt ursprung. Stort hål vid mittbården. Ett stort och flera mindre hål i svarta partierna. Ett hål i breda bården vid ena kortsidan. Bristningar. Fransarna slitna. Blekt. Ljusbruna fläckar här och var.
Photo: Bohusläns museum
Accept license and download photo