1
7
100
Grupp E XII. Stridsvagn fm/1931 med utrustning. Vagnen är både hjul- och banddriven och utvecklades av Landsverk utifrån en tysk 1920-talskonstruktion. Den är byggd i vanlig stålplåt och tornet är en atrapp i trä. Kombinationen av hjul och band skulle möjliggöra hög hastighet på landsväg utan att göra avkall på terrängframkomligheten. Det var möjligt att under förflyttning, på en halv minut, skifta mellan framdrivningssätten. Besättningen på tre man inkluderade en bakåtförare. Konstruktionen är komplicerad och redan 1935 när stridsvagn fm/1931 levererades, efter förseningar, var den omodern. Stridsvagn fm/1931 användes fram till 1940 som övningsvagn för blivande förare. Motor: Maybach DS 08 V12 bensinmotor Planetväxellåda, 6+12 växlar
Photo: Armémuseum / Armémuseum
Grupp E XII. Stridsvagn fm/1931 med utrustning. Vagnen är både hjul- och banddriven och utvecklades av Landsverk utifrån en tysk 1920-talskonstruktion. Den är byggd i vanlig stålplåt och tornet är en atrapp i trä. Kombinationen av hjul och band skulle möjliggöra hög hastighet på landsväg utan att göra avkall på terrängframkomligheten. Det var möjligt att under förflyttning, på en halv minut, skifta mellan framdrivningssätten. Besättningen på tre man inkluderade en bakåtförare. Konstruktionen är komplicerad och redan 1935 när stridsvagn fm/1931 levererades, efter förseningar, var den omodern. Stridsvagn fm/1931 användes fram till 1940 som övningsvagn för blivande förare. Motor: Maybach DS 08 V12 bensinmotor Planetväxellåda, 6+12 växlar
Photo: Armémuseum / Armémuseum
Grupp E XII. Stridsvagn fm/1931 med utrustning. Vagnen är både hjul- och banddriven och utvecklades av Landsverk utifrån en tysk 1920-talskonstruktion. Den är byggd i vanlig stålplåt och tornet är en atrapp i trä. Kombinationen av hjul och band skulle möjliggöra hög hastighet på landsväg utan att göra avkall på terrängframkomligheten. Det var möjligt att under förflyttning, på en halv minut, skifta mellan framdrivningssätten. Besättningen på tre man inkluderade en bakåtförare. Konstruktionen är komplicerad och redan 1935 när stridsvagn fm/1931 levererades, efter förseningar, var den omodern. Stridsvagn fm/1931 användes fram till 1940 som övningsvagn för blivande förare. Motor: Maybach DS 08 V12 bensinmotor Planetväxellåda, 6+12 växlar
Photo: Armémuseum
Grupp E XII. Stridsvagn fm/1931 med utrustning. Vagnen är både hjul- och banddriven och utvecklades av Landsverk utifrån en tysk 1920-talskonstruktion. Den är byggd i vanlig stålplåt och tornet är en atrapp i trä. Kombinationen av hjul och band skulle möjliggöra hög hastighet på landsväg utan att göra avkall på terrängframkomligheten. Det var möjligt att under förflyttning, på en halv minut, skifta mellan framdrivningssätten. Besättningen på tre man inkluderade en bakåtförare. Konstruktionen är komplicerad och redan 1935 när stridsvagn fm/1931 levererades, efter förseningar, var den omodern. Stridsvagn fm/1931 användes fram till 1940 som övningsvagn för blivande förare. Motor: Maybach DS 08 V12 bensinmotor Planetväxellåda, 6+12 växlar
Photo: Armémuseum / Armémuseum
Grupp E XII. Stridsvagn fm/1931 med utrustning. Vagnen är både hjul- och banddriven och utvecklades av Landsverk utifrån en tysk 1920-talskonstruktion. Den är byggd i vanlig stålplåt och tornet är en atrapp i trä. Kombinationen av hjul och band skulle möjliggöra hög hastighet på landsväg utan att göra avkall på terrängframkomligheten. Det var möjligt att under förflyttning, på en halv minut, skifta mellan framdrivningssätten. Besättningen på tre man inkluderade en bakåtförare. Konstruktionen är komplicerad och redan 1935 när stridsvagn fm/1931 levererades, efter förseningar, var den omodern. Stridsvagn fm/1931 användes fram till 1940 som övningsvagn för blivande förare. Motor: Maybach DS 08 V12 bensinmotor Planetväxellåda, 6+12 växlar
Photo: Armémuseum / Armémuseum
Grupp E XII. Stridsvagn fm/1931 med utrustning. Vagnen är både hjul- och banddriven och utvecklades av Landsverk utifrån en tysk 1920-talskonstruktion. Den är byggd i vanlig stålplåt och tornet är en atrapp i trä. Kombinationen av hjul och band skulle möjliggöra hög hastighet på landsväg utan att göra avkall på terrängframkomligheten. Det var möjligt att under förflyttning, på en halv minut, skifta mellan framdrivningssätten. Besättningen på tre man inkluderade en bakåtförare. Konstruktionen är komplicerad och redan 1935 när stridsvagn fm/1931 levererades, efter förseningar, var den omodern. Stridsvagn fm/1931 användes fram till 1940 som övningsvagn för blivande förare. Motor: Maybach DS 08 V12 bensinmotor Planetväxellåda, 6+12 växlar
Photo: Armémuseum / Armémuseum
Grupp E XII. Stridsvagn fm/1931 med utrustning. Vagnen är både hjul- och banddriven och utvecklades av Landsverk utifrån en tysk 1920-talskonstruktion. Den är byggd i vanlig stålplåt och tornet är en atrapp i trä. Kombinationen av hjul och band skulle möjliggöra hög hastighet på landsväg utan att göra avkall på terrängframkomligheten. Det var möjligt att under förflyttning, på en halv minut, skifta mellan framdrivningssätten. Besättningen på tre man inkluderade en bakåtförare. Konstruktionen är komplicerad och redan 1935 när stridsvagn fm/1931 levererades, efter förseningar, var den omodern. Stridsvagn fm/1931 användes fram till 1940 som övningsvagn för blivande förare. Motor: Maybach DS 08 V12 bensinmotor Planetväxellåda, 6+12 växlar
Photo: Armémuseum
Accept license and download photo