1
3
100
Experimentmotor konstruerad av Edmund Sparmann. 12-cylindrig axiell motor, tvåtaktsdiesel med insugsventileri topp och avgasutgång i cylindersidan. Insprutningssystem och startmotorer från Bosch. Cylindrarna är placerade i en cirkel, som på en revolver, runt vevaxeln som roteras av en s k Z-vev. Motorn har 6 cylindrar i vardera ände, ungefär som en cirkelformad boxermotor. Ena vevhuskåpan saknas och har varit ersatt av en plexiglasskiva för att visa innanmätet.
Photo: Ahl, Matilda / Flygvapenmuseum
Experimentmotor konstruerad av Edmund Sparmann. 12-cylindrig axiell motor, tvåtaktsdiesel med insugsventileri topp och avgasutgång i cylindersidan. Insprutningssystem och startmotorer från Bosch. Cylindrarna är placerade i en cirkel, som på en revolver, runt vevaxeln som roteras av en s k Z-vev. Motorn har 6 cylindrar i vardera ände, ungefär som en cirkelformad boxermotor. Ena vevhuskåpan saknas och har varit ersatt av en plexiglasskiva för att visa innanmätet.
Photo: Ahl, Matilda / Flygvapenmuseum
Experimentmotor konstruerad av Edmund Sparmann. 12-cylindrig axiell motor, tvåtaktsdiesel med insugsventileri topp och avgasutgång i cylindersidan. Insprutningssystem och startmotorer från Bosch. Cylindrarna är placerade i en cirkel, som på en revolver, runt vevaxeln som roteras av en s k Z-vev. Motorn har 6 cylindrar i vardera ände, ungefär som en cirkelformad boxermotor. Ena vevhuskåpan saknas och har varit ersatt av en plexiglasskiva för att visa innanmätet.
Photo: Ahl, Matilda / Flygvapenmuseum
Accept license and download photo