History
-
Flygbomben V1 utvecklades av tyska flygvapnet 1939 i Peenemünde för att fungera som terrorbomb mot London. Provskjutningar gjordes över Östersjön och i några fall landade exemplar på svensk mark. Från juni 1944 tillverkades bomben för att sättas in mot London och sköts från katapulter längs kusten på Cherbourghalvön. Totalt hann 9421 bomber avfyras här innan allierade styrkor hade erövrat den sista avfyrningsrampen i oktober 1944.
Tekniken bakom pulsmotorn som driver flygbomben går tillbaka på uppfinningar omkring 1906-1908 som utvecklades vidare av tyska Argus Motoren från omkring 1934.
Denna är tillvaratagen ur en depå V1-bomber på väg till avskjutningsplatsen nära Sottevast på Cherbourghalvön. Depån låg i ett skogsområde vid sidan om en järnväg. Ett flertal bomber togs omhand och transporterades till Storbritannien för undersökningar. Enligt uppgifter i samband med detta föremål finns omkring 30 exemplar bevarade.Produktion: June 13, 1944 - March 29, 1945
- TillverkareGerhard Fieseler Werkesäker
Accession: July 9, 1946 - August 9, 1946 (Gåvobrev)
- Givare till museetStorbritanniens regering
- FörmedlareSimpson, H.
Relation
Downloads
- File attachmentsBrev från brittiska legationen 1636454
Classification
Motif classification
-
- Flyg (TM Samling)TM S 17
References
-
- ArkivreferenserDelar av accessionen är överförda till Tekniska museets arkiv.
- BilagaBrev, 5 st. ritningskopior (i ritningsarkivet). Brev angående ev. kvarvarande laddningar.
License information
- License Attribution (CC BY)
Metadata
- IdentifierTEKS0025001
- Alternative nameTM23000 - Institutionsintern katalog/lista
- Part of collectionTekniska museets saker
- Owner of collectionTekniska museet
- InstitutionTekniska museet
- Date publishedMarch 16, 2016
- Date updatedJune 27, 2023
- DIMU-CODE021026304693
- UUID60c9cb63-9ff7-4bf5-8f57-af7f229e2d40
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».